Det var vanligare förr att människor som spelade tennis drabbades av just denna åkomma. Man tror att det var för att de gamla träracket som fanns förr hade en mindre “sweet-spot”, träffytan för optimal träff, där vibrationerna var ganska små. Typiskt var då att motionärer som inte hade perfekt träff men ändå spelade mycket tennis var särskilt utsatta. De var också mer benägna att få armbågssmärta. Nuförtiden är utrustningen bättre och ett modernt tennisracket är mer förlåtande. Detta medför mindre vibrationer och därmed mindre risk för armbågsbesvär.

Idag drabbas vi fortfarande av tennisarmbåge eller ”lateral epikondalgi” som det heter på medicinskt språk. Det är dock vanligare att det kommer av andra aktiviteter än tennis. Vi hör patienter som berättar om utlösande sysslor såsom trädgårdsarbete, renoveringar eller faktiskt även alltför mycket datorarbete. Såklart, en alltför snabb ökning av mängden tennis eller Padel-tennis orsakar ju fortfarande en del smärtsamma armbågar märker vi på kliniken.

Symptom

Du som har en tennisarmbåge märker att det gör ont på armbågens utsida. Det kan stråla och göra ont över ett större område men det finns ofta en punkt på skelettet på armbågens utsida som är särskilt öm om du klämmer där.

Det är vanligt att du får ont ont när matkassar skall lyftas, hälsar på en person. När ett mjölkpaket greppas ovanifrån brukar det kunna utlösa en del obehag från armen. Vanligt är dessutom att du upplever att du alltid slår emot den onda punkten på armbågen emot hårda föremål som exempelvis dörrkarmar och möbler. Sannolikt så gör du så hela livet men utan en irritation på armbågen så noterar vi inte stötkänningarna.

De som drabbas är ofta mellan 40-50 år. Det kan förekomma hos både yngre och äldre individer men då finns ibland trauma med som en del av orsaken. Smärtan kommer från en ömmande sena till musklerna på underarmens ovansida som fäster på överarmsbenets utsida. Senan har utsatts för mer belastning än vad den är van vid under en tid och reagerar med att bli irriterad och öm. Efter några veckor så kan ärrvävnad bildas och tillståndet blir då mer av kronisk karaktär.

Många som har tennisarmbåge upplever det som att ingenting händer över tid. Det gör bara ont och det verkar inte bli bättre av sig själv.

Vad gör du som drabbats?

Först och främst skall du veta att tennisarmbågar försvinner! Se det som att senan till muskeln är lite för svag så att den blir överansträngd av den egna muskelns arbete. Lösningen är att utsätta armbågen för lagom belastning så att den kan bli starkare på sikt. Då försvinner också det onda.

Inledningsvis så brukar senan vara i ett så kallat “reaktivt” tillstånd. Då gör det mesta ont. Vettigast under denna period som vara mellan 2-6 veckor är att bara avlasta den från onda aktiviteter. Du märker att du har kommit ur denna period när det spontant känns lite mindre besvärande. Då är det dags för fler åtgärder.

Naprapaten kan hjälpa dig

Det första vi gör när vi träffar på en person som lider av tennisarmbåge är att konstatera att det verkligen är en tennisarmbåge. Det finns en del andra tillstånd med liknande symptom som vi vill utesluta och som skall hanteras annorlunda.

När vi ställt diagnosen så försöker vi hitta en orsak till varför du drabbats. Det kan vara avgörande för att snabbt komma tillbaks och slippa det onda. Vanliga orsaker kan vara att någon annan del av rörelsekedjan har gett dig besvär tidigare. Exempelvis så kan en ond axel göra så att du undviker att röra och belasta den och istället kompensera det med en ökad belastning i din armbåge. Det kan också röra sig om att kroppens andra sida haft en skada eller smärta. Det kan medföra att du använder den friska sidan mer och ökar så risken för en överbelastning där.  

Behandling

Under en naprapatbehandling så strävar vi efter att normalisera rörelserna i kroppens leder. Om din nacke har rörelseinskränkningar och smärta som kan spela roll så behandlar vi den. Även rörelseinskränkningar i axelleden, handleden och själva armbågsleden kan också behöva behandling. Vi jobbar med behandling av mjukdelarna runt armbågen. Det kan vara behandlingar som massage, triggerpunktsbehandling eller dry needling. Stötvågsbehandling verkar vara den mest verksamma behandlingen just för en kronisk tennisarmbåge.

Stötvågsbehandling hälsena
Stötvågsbehandling

Rehab

En bra strategi kring hur du skall avlasta respektive belasta armbågen verkar vara helt avgörande för att du skall komma tillbaks snabbt. Vi hjälper dig att strukturera upp din rehab med övningar och en progression av dessa. Då kan du öka kapaciteten i armbågen och bli starkare där. Med en starkare sena så brukar det bara vara en tidsfråga innan smärtan börjar klinga av. Räkna dock med att det tar ett tag att bli återställd, flera månader är vanligast, men med rätt åtgärder så kommer det att gå betydligt snabbare i alla fall.

Tidsbokning

Boka här eller ring 08-30 60 79.

Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1808 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-11-02 19:48:30 [post_date_gmt] => 2020-11-02 18:48:30 [post_content] =>

    Kanske sitter du hemma nu på typ en pinnstol i köket och jobbar för glatta livet? De ökade restriktionerna som folkhälsomyndigheten precis kommit med gör väl inte direkt att vi kommer att röra oss mer än tidigare. Vi naprapater märker det eftersom sedan pandemins början ser vi ett tydligt ökat flöde av patienter som söker för smärtor relaterat till, minst sagt mindre bra arbetsställningar.

    Vad skall du som sitter hemma och jobbar göra åt saken då? Tja, om du inte har ett riktigt vasst vaccin mot det nya Coronaviruset innanför västen så kanske vi får försöka göra det bästa av situationen så länge, nämligen rörelse. Varför inte skapa en rutin med dagliga promenader eller för dig som föredrar, en löprunda ibland? Passar det dig bäst på morgonen innan jobbet drar igång i köket? Eller på kvällen efter middagen? Det spelar nog ingen roll bara vi får lite större rörelsekapital på kontot. Det mår både själen, hälsan och din ryggrad bra av.

    Ta pauser under din arbetsdag. Gör lite rörelser eller träna lite styrketräning om du har någon passande utrustning hemma. Vi har satt ihop ett par övningar för dig som känner att sittandet blir jobbigt efter en stund. Se det som en slags pausgympa som du kan göra om det börjar kännas stelt i axlarna eller om du börjar få lite träsmak där bak. Ha på dig ett par skor eller var barfota så att du får ett bra grepp i golvet. Upprepa övningarna 5-10 gånger per sida, eller 10 - 20 gånger i första övningen där du använder båda sidorna samtidigt.

    Om du vill ha ytterligare övningar för hemmabruk, hör av dig till oss så hjälper vi dig. Lycka till!

    https://www.youtube.com/watch?v=6STpPua9gjA
    https://www.youtube.com/watch?v=BXW3ssdo8K4
    https://www.youtube.com/watch?v=NYLIsovsZYs
    [post_title] => Pausgympa [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => pausgympa [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-11-02 20:51:06 [post_modified_gmt] => 2020-11-02 19:51:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1808 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Pausgympa
    - Nyheter
    Kanske sitter du hemma nu på typ en pinnstol i köket och jobbar för glatta livet? De ökade restriktionerna som... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1797 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-11-01 14:29:30 [post_date_gmt] => 2020-11-01 13:29:30 [post_content] =>

    Vi vill börja med att tacka alla våra patienter för det otroliga stöd vi fått av er under dessa svåra tider! Ni har varit väldigt noggranna med att följa våra regler om att bara komma till oss när ni är fullt friska. Som en följd av detta har vi alla hållit oss friska och vi har kunnat bedriva verksamheten på ett bra sätt.

    Som vi alla vet har ju Folkhälsomyndigheterna utökat restriktionerna för oss i Stockholmsområdet. Vi på Citynaprapaterna följer riktlinjerna som vi gjort ända sedan pandemins start i mars. Att vi alla följer riktlinjerna som ges av landets experter är ju det som gör att vi kan ha den relativt fria livsstil som vi har i Sverige. Och vet du, en vacker dag så kommer den här pandemin att klinga av och det längtar säkert inte bara vi naprapater efter.

    Vad vi gör nu

    Nu utökar vi åtgärderna med att sprida ut oss lite ytterligare. Vi har färre platser i väntrummet och öppnar istället vårt kontor till ett tillfälligt väntrum. Vi fortsätter som tidigare att städa som tokar, desinficera ytor och kanske det viktigaste, bara vara på kliniken om vi är helt friska!

    Har du en tid bokad och du skulle du känna av något sjukdomssymptom eller bara känna dig hängig, slå oss en signal eller maila oss så hittar vi en ny tid till dig längre fram.  

    Behovet av våra tjänster har aldrig varit större. Vi märker att en stor del av alla hemmajobbare får besvär av icke optimala arbetsställningar, ofta minskad daglig rörelse och ibland även en oro inför hela situationen som också kan spegla sig som besvär i rörelseapparaten. Vi finns där för dig, precis som vi gjort sedan lång tid tillbaks. Så kom till oss när du har ont i ryggen, nacken eller någon annan kroppsdel men kom bara om du är helt frisk!

    [post_title] => Pandemi & Naprapati [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => pandemi-naprapati [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-11-01 18:18:57 [post_modified_gmt] => 2020-11-01 17:18:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1797 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Pandemi & Naprapati
    - Nyheter
    Vi vill börja med att tacka alla våra patienter för det otroliga stöd vi fått av er under dessa svåra... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 258 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-27 12:51:00 [post_date_gmt] => 2020-09-27 10:51:00 [post_content] =>

    Inklämning i axeln

    Detta tillstånd är en av de vanligaste åkommorna som drabbar axelleden, särskilt äldre och medelålders personer. Yngre vuxna kan också drabbas men då oftast efter något trauma eller tydlig överbelastning i axeln. Besvären kommer ofta efter repetitivt arbete då armen hålls utåtlyft från kroppen, exempelvis vid långvarigt arbete med datormus. Det är dessutom vanlig förekommande inom racketsporter men även inom styrketräning och Cross-Fit där det är vanligt med en stor mängd pressövningar såsom vid bänkpress och tyngdlyftning.

    Serverörelse utsätter axelleden för stor belastning

    Besvären kommer av en inklämning av strukturer under "skulderhöjden" i axelleden. Orsaken kan förklaras som ett försämrat rörelsemönster kring axelleden, där de stabiliserande musklerna i rotatorcuffen inte lyckas centrera överarmsbenets huvud i ledpannan. Ledhuvudet dras då uppåt i leden och skapar ett tryck och friktion mot rotatorcuffens fästessenor och / eller en slemsäck. Dessa strukturer kan svullna upp och göra ont vid vissa rörelser. Rotatorcuffens senor kan även svullna upp och bli överansträngda efter alltför snabb progression av pressövningar i gymet eller i Cross-Fit boxen.

    Symptom

    Typiskt är att det gör ont att sova på axeln.
    Rörelser som utlöser smärta kan vara rörelser i axelhöj i horisontalplan såsom vid bänkpress, eller vid stark inåtrotation som exempelvis knäppa BH bandet eller stoppa in skjortan i byxorna bak på ryggen. Andra smärtsamma rörelser kan vara att ta på sig jackan eller sträcka sig efter säkerhetsbältet i bilen.

    Om du är drabbad, hur skall du tänka?

    Undvik all aktivitet som utlöser skarp smärta. Huggande, skärande smärta kan betyda att besvären försämras. Lättare värk däremot, särskilt efter rehabträning kan bara vara bra för läkningen, det tyder på ökad cirkulation. Det är bra att röra på axeln för att bibehålla rörligheten så att du inte stelnar till.

    Behandling

    Behandling: Du bör ganska snart boka en tid hos en av våra naprapater. Naprapaten ställer en korrekt diagnos på din axel vilket är en förutsättning för din fortsatta rehabilitering. Ofta kan nackbesvär finnas som en orsak till att axeln fungerar sämre. Ett dåligt rörelsemönster i nacken kan skapa muskelkramp i skuldrans muskulatur vilket i sin tur försämrar axelns rörelsemönster. Därför kan behandling av nacken vara helt avgörande vid dessa besvär. Naprapaten jobbar vidare med lokalbehandling av själva axeln också. Din naprapat använder sig av massage, triggerpunktsbehandling, akupunktur med mera. I svåra fall kan stötvågsbehandling (ESWT) användas för att behandla ärrvävnad och förkalkningar i axeln.

    Massage skuldra
    Triggerpunktsbehandling av rotatorcuffens muskler

    Rehab

    Träningen som du gör själv är kanske den viktigaste delen av alla. Den bör syfta till att öka cirkulationen och stärka upp de skadade strukturerna men också förbättra rörelsemönstret i axeln och skuldran. Räkna med träning ganska ofta, åtminstone varannan dag. Träningen fungerar bra med utan någon avancerad utrustning så det är något du kan göra hemma. Övningarna får du av din naprapat men du hittar dem även i vår övningsbank.

    Det tar ibland lång tid att komma tillrätta impignement syndrome, tre månaders rehabträning är vanligt, ibland längre. Har du några ytterligare frågor så hör av dig till oss.

    [post_title] => Impignement Syndrome [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => impignement-syndrome [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-27 22:09:58 [post_modified_gmt] => 2020-09-27 20:09:58 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=258 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Massage skuldra
    Impignement Syndrome
    - Artiklar
    Inklämning i axeln Detta tillstånd är en av de vanligaste åkommorna som drabbar axelleden, särskilt äldre och medelålders personer. Yngre... Läs mer »
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|