Vilket ord tänker jag på när jag påstår att det kan utgöra en av de viktigaste framgångsfaktorerna och samtidigt verka som en ytterst potent medicin när det gäller prestation, välbefinnande och behandling av skador? Jag återkommer till ordet längre ner i texten men först en bakgrund om rehab-träning.

Rehab

De senaste åren så har många överbelastningsskador behandlats med olika typer av belastande träningsprogram. Forskning visar att belastningsträning är en av de mest verksamma metoderna när det gäller att återhämta sig från smärtor, främst i senor eller muskelfästen som är den vanligaste vävnaden för överbelastningsskador. Det finns exempelvis gott om studier som visar god effekt av styrketräning som rehabiliteringsmetod av hälsenor och knäskålssenor. Mindre säkert verkar det vara att senor runt axelleden och armbågen svarar lika bra på tyngre belastning.

På kliniken möter vi ibland idrottare och motionärer som redan är igång med rehab av sin skada. Många har ofta inte upplevt någon positiv effekt av belastningsträningen hittills, trots att den pågått under flera månader. Ja, vi ser faktiskt exempel på personer som har hållit på i mer än ett år med en och samma axelskada utan att få någon förbättring att tala om! Effekten av träningen under den perioden är ju lika med noll, personen skulle lika gärna, eller kanske ännu hellre, spelat schack än att gå till träningen och inte kunna prestera.

Ordet

Ordet jag efterlyser är naturligtvis ”vila”. Ett så enkelt litet ord men ändå så laddat att det kan få idrottare och atleter att rysa av avsky om det uttalas i deras närhet. Många har ju inpräntat sedan länge att om skall det komma någon förbättring i fysiken så skall det tränas. Du kanske har hört uttrycken ”no pain no gain” och ”smärta är bara vekhet som lämnar kroppen”, eller favoriten: ”Jag slutar inte träna när jag är trött, jag slutar när jag är klar med passet”. 

DIY

I många träningskretsar som exempelvis Cross-fit och gymkulturen så finns det en ganska utbredd gör-det-själv-mentalitet, vilket är jättebra! Många småskador och känningar kan jobbas bort genom att stretcha eller belasta på något sätt med någon fiffig övning. Dock när det gäller svårare fall av skada eller överbelastning så kan det krävas lite mer kvalificerade metoder än en foamroller eller en lacrosse-boll för att komma tillbaks till full träning igen. Fundera exempelvis på var de svaga länkarna finns som gör att du överbelastar dig? Har din träningsprogrammering gått för snabbt fram? Har du tillräcklig rörlighet för den uppgift din kropp skall utföra?

Det första jag brukar ta reda på när jag träffar en patient med en överbelastning är om personen gett skadan en chans att verkligen läka. För tänk själv: Ett skrapsår någonstans på huden läker ju nästan aldrig om du hela tiden pillar bort skorpan på såret. Testa själv någon gång om du har ett sår på ett utsatt ställe genom att sätta på ett silikonmembran (finns på apoteken och används för brännsår) över såret. Du kommer märka att det såret är i princip borta på några enstaka dagar. Och varför det då? Jo, området har fått vila från ditt pillande och kroppen fått en chans att läka.

På samma sätt kan en irriterad sena reagera om den slipper belastningen som den en gång fick ont av. Dock skall sägas att senor kan behöva betydligt längre återhämtningstid än ett skrapsår på huden, tyvärr…

Den effektivaste återhämtningen är sömn

Rehabprogram och belastningsprogressioner i all ära men för tidigt insatt träning, eller för tuff behandling i ett skadeområde riskerar att fördjupa skadeläget och bara skapa längre konvalescens hos den som vill kunna prestera på träning och tävling.

Ta det lugnt med vilan!

Så vänd på tanken. Trots att vila och avlastning känns väldigt passivt och faktiskt en smula omodernt i dessa belastningstider så kan det med rätt tajming och omfattning faktiskt vara ”most bang for the buck” i form av tidsinsats när det gäller återhämtning från skador. Det vill säga avlastning kan vara den åtgärd som snabbast får dig att känna dig mindre skadad.

Samtidigt som vila kan vara fantastisk som åtgärd så skall den sättas in med eftertanke och ständigt utvärderas under tiden. Som du kan misstänka så ökar du ju inte din kapacitet med vilan. Du blir heller inte världsmästare genom att vila dig i form. Nej, belasta skall du, men skulle du nu råka ut för en skada eller överbelastning någonstans, testa att avlasta först innan du ger dig på en massa hyss i form av smärtsamma belastande övningar.

Generellt kan sägas att en ordentlig överbelastning kan ta mellan två till sex veckor innan den värsta irritationen är över och vävnaden börjar svara bra på belastning igen. Då gäller det att hitta en adekvat progression och åtgärd för att bli frisk på riktigt och kunna prestera igen. Det ämnet har jag också mycket att säga om men det får bli en annan gång. Väl mött till dess!

/Anders Benktander

Leg. naprapat

Läs fler artiklar här

Tidsbokning

Boka här eller ring 08-30 60 79.

Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1808 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-11-02 19:48:30 [post_date_gmt] => 2020-11-02 18:48:30 [post_content] =>

    Kanske sitter du hemma nu på typ en pinnstol i köket och jobbar för glatta livet? De ökade restriktionerna som folkhälsomyndigheten precis kommit med gör väl inte direkt att vi kommer att röra oss mer än tidigare. Vi naprapater märker det eftersom sedan pandemins början ser vi ett tydligt ökat flöde av patienter som söker för smärtor relaterat till, minst sagt mindre bra arbetsställningar.

    Vad skall du som sitter hemma och jobbar göra åt saken då? Tja, om du inte har ett riktigt vasst vaccin mot det nya Coronaviruset innanför västen så kanske vi får försöka göra det bästa av situationen så länge, nämligen rörelse. Varför inte skapa en rutin med dagliga promenader eller för dig som föredrar, en löprunda ibland? Passar det dig bäst på morgonen innan jobbet drar igång i köket? Eller på kvällen efter middagen? Det spelar nog ingen roll bara vi får lite större rörelsekapital på kontot. Det mår både själen, hälsan och din ryggrad bra av.

    Ta pauser under din arbetsdag. Gör lite rörelser eller träna lite styrketräning om du har någon passande utrustning hemma. Vi har satt ihop ett par övningar för dig som känner att sittandet blir jobbigt efter en stund. Se det som en slags pausgympa som du kan göra om det börjar kännas stelt i axlarna eller om du börjar få lite träsmak där bak. Ha på dig ett par skor eller var barfota så att du får ett bra grepp i golvet. Upprepa övningarna 5-10 gånger per sida, eller 10 - 20 gånger i första övningen där du använder båda sidorna samtidigt.

    Om du vill ha ytterligare övningar för hemmabruk, hör av dig till oss så hjälper vi dig. Lycka till!

    https://www.youtube.com/watch?v=6STpPua9gjA
    https://www.youtube.com/watch?v=BXW3ssdo8K4
    https://www.youtube.com/watch?v=NYLIsovsZYs
    [post_title] => Pausgympa [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => pausgympa [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-11-02 20:51:06 [post_modified_gmt] => 2020-11-02 19:51:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1808 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Pausgympa
    - Nyheter
    Kanske sitter du hemma nu på typ en pinnstol i köket och jobbar för glatta livet? De ökade restriktionerna som... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1797 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-11-01 14:29:30 [post_date_gmt] => 2020-11-01 13:29:30 [post_content] =>

    Vi vill börja med att tacka alla våra patienter för det otroliga stöd vi fått av er under dessa svåra tider! Ni har varit väldigt noggranna med att följa våra regler om att bara komma till oss när ni är fullt friska. Som en följd av detta har vi alla hållit oss friska och vi har kunnat bedriva verksamheten på ett bra sätt.

    Som vi alla vet har ju Folkhälsomyndigheterna utökat restriktionerna för oss i Stockholmsområdet. Vi på Citynaprapaterna följer riktlinjerna som vi gjort ända sedan pandemins start i mars. Att vi alla följer riktlinjerna som ges av landets experter är ju det som gör att vi kan ha den relativt fria livsstil som vi har i Sverige. Och vet du, en vacker dag så kommer den här pandemin att klinga av och det längtar säkert inte bara vi naprapater efter.

    Vad vi gör nu

    Nu utökar vi åtgärderna med att sprida ut oss lite ytterligare. Vi har färre platser i väntrummet och öppnar istället vårt kontor till ett tillfälligt väntrum. Vi fortsätter som tidigare att städa som tokar, desinficera ytor och kanske det viktigaste, bara vara på kliniken om vi är helt friska!

    Har du en tid bokad och du skulle du känna av något sjukdomssymptom eller bara känna dig hängig, slå oss en signal eller maila oss så hittar vi en ny tid till dig längre fram.  

    Behovet av våra tjänster har aldrig varit större. Vi märker att en stor del av alla hemmajobbare får besvär av icke optimala arbetsställningar, ofta minskad daglig rörelse och ibland även en oro inför hela situationen som också kan spegla sig som besvär i rörelseapparaten. Vi finns där för dig, precis som vi gjort sedan lång tid tillbaks. Så kom till oss när du har ont i ryggen, nacken eller någon annan kroppsdel men kom bara om du är helt frisk!

    [post_title] => Pandemi & Naprapati [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => pandemi-naprapati [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-11-01 18:18:57 [post_modified_gmt] => 2020-11-01 17:18:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1797 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Pandemi & Naprapati
    - Nyheter
    Vi vill börja med att tacka alla våra patienter för det otroliga stöd vi fått av er under dessa svåra... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 258 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-27 12:51:00 [post_date_gmt] => 2020-09-27 10:51:00 [post_content] =>

    Inklämning i axeln

    Detta tillstånd är en av de vanligaste åkommorna som drabbar axelleden, särskilt äldre och medelålders personer. Yngre vuxna kan också drabbas men då oftast efter något trauma eller tydlig överbelastning i axeln. Besvären kommer ofta efter repetitivt arbete då armen hålls utåtlyft från kroppen, exempelvis vid långvarigt arbete med datormus. Det är dessutom vanlig förekommande inom racketsporter men även inom styrketräning och Cross-Fit där det är vanligt med en stor mängd pressövningar såsom vid bänkpress och tyngdlyftning.

    Serverörelse utsätter axelleden för stor belastning

    Besvären kommer av en inklämning av strukturer under "skulderhöjden" i axelleden. Orsaken kan förklaras som ett försämrat rörelsemönster kring axelleden, där de stabiliserande musklerna i rotatorcuffen inte lyckas centrera överarmsbenets huvud i ledpannan. Ledhuvudet dras då uppåt i leden och skapar ett tryck och friktion mot rotatorcuffens fästessenor och / eller en slemsäck. Dessa strukturer kan svullna upp och göra ont vid vissa rörelser. Rotatorcuffens senor kan även svullna upp och bli överansträngda efter alltför snabb progression av pressövningar i gymet eller i Cross-Fit boxen.

    Symptom

    Typiskt är att det gör ont att sova på axeln.
    Rörelser som utlöser smärta kan vara rörelser i axelhöj i horisontalplan såsom vid bänkpress, eller vid stark inåtrotation som exempelvis knäppa BH bandet eller stoppa in skjortan i byxorna bak på ryggen. Andra smärtsamma rörelser kan vara att ta på sig jackan eller sträcka sig efter säkerhetsbältet i bilen.

    Om du är drabbad, hur skall du tänka?

    Undvik all aktivitet som utlöser skarp smärta. Huggande, skärande smärta kan betyda att besvären försämras. Lättare värk däremot, särskilt efter rehabträning kan bara vara bra för läkningen, det tyder på ökad cirkulation. Det är bra att röra på axeln för att bibehålla rörligheten så att du inte stelnar till.

    Behandling

    Behandling: Du bör ganska snart boka en tid hos en av våra naprapater. Naprapaten ställer en korrekt diagnos på din axel vilket är en förutsättning för din fortsatta rehabilitering. Ofta kan nackbesvär finnas som en orsak till att axeln fungerar sämre. Ett dåligt rörelsemönster i nacken kan skapa muskelkramp i skuldrans muskulatur vilket i sin tur försämrar axelns rörelsemönster. Därför kan behandling av nacken vara helt avgörande vid dessa besvär. Naprapaten jobbar vidare med lokalbehandling av själva axeln också. Din naprapat använder sig av massage, triggerpunktsbehandling, akupunktur med mera. I svåra fall kan stötvågsbehandling (ESWT) användas för att behandla ärrvävnad och förkalkningar i axeln.

    Massage skuldra
    Triggerpunktsbehandling av rotatorcuffens muskler

    Rehab

    Träningen som du gör själv är kanske den viktigaste delen av alla. Den bör syfta till att öka cirkulationen och stärka upp de skadade strukturerna men också förbättra rörelsemönstret i axeln och skuldran. Räkna med träning ganska ofta, åtminstone varannan dag. Träningen fungerar bra med utan någon avancerad utrustning så det är något du kan göra hemma. Övningarna får du av din naprapat men du hittar dem även i vår övningsbank.

    Det tar ibland lång tid att komma tillrätta impignement syndrome, tre månaders rehabträning är vanligt, ibland längre. Har du några ytterligare frågor så hör av dig till oss.

    [post_title] => Impignement Syndrome [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => impignement-syndrome [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-27 22:09:58 [post_modified_gmt] => 2020-09-27 20:09:58 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=258 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Massage skuldra
    Impignement Syndrome
    - Artiklar
    Inklämning i axeln Detta tillstånd är en av de vanligaste åkommorna som drabbar axelleden, särskilt äldre och medelålders personer. Yngre... Läs mer »
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|