Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte setts till på flera veckor. Dags att kolla om någon satt på kaffe i fikarummet, du suckar och gnider dig på ena skuldran. Fan vad ömt det är.

En molvärk som sprider sig ner över ryggen och upp i nacken. Du skulle vilja ligga ner och slappna av en stund. Massage skulle sitta fint nu. Vågar man fråga någon arbetskompis? Finns det ingen här på kontoret som kan knåda lite? Du vänder dig om för att kika efter, aj! Där högg det till i nacken också, hoppas att inget gick av. Fan, man skulle skickat gubben där hemma på en massagekurs tänker du. Han kunde gott få knåda lite. ”Gamnacke”, det sa naprapaten till mig att jag hade. Schysst, värsta fågelhållningen! Hon sa däremot inget om vad jag skulle göra för att bli av med eländet. Får väl googla, som med allt annat nu för tiden.

Känner du igen dig? Förhoppningsvis inte, men hållningstypen ”gamnacke” är ingen ovanlighet om man tittar runt på ett normalt kontor under en arbetsdag. Jag skall förklara vad det innebär och vad du själv kan göra för att träna dig till ett bekvämare sittande. Du behöver inte googla.

Egentligen är hållningstypen ”gamnacke” något som inte bara drabbar nacken, utan faktiskt är en produkt av att hållningen i bröstryggen är försämrad. Den här ”mittdelen” av ryggen som efter några timmar i stolen kan få en hopsjunken, framåtlutad hållning som skjuter ut nacken i en position som är längre fram, närmare skärmen än vad den borde vara. Nackmusklerna får då jobba hårdare, bara för att lyfta fram hakan en aning så att du kan hålla blicken på skärmen. Detta leder till att musklerna i nacken får arbeta statiskt, utan paus. En muskel som jobbar statiskt så här drabbas ganska snart av sänkt cirkulation, vilket är själva startskottet för smärta i någon form.

Sittövning 1 - felaktig hållning

En bra sittande hållning börjar nedre delen av ryggen. Den ideala positionen är att sitta högt upp på sittbensknölarna så att svanken hålls neutral. Varken krummad eller med för stark svank. Sträck lite på ryggen och dra in hakan en aning. Har du gjort detta så sitter du antagligen i en ganska god position. Problemet är att de flesta ramlar tillbaks ganska snart till en mer hopsjunken position så fort de slutar tänka på sittställningen. För att ryggen skall orka hålla den här positionen utan ansträngning så krävs att du tränar upp ryggen med några enkla övningar.

Sittövning 2 - korrekt hållning

Skall man sitta så här korrekt då? Dag ut och dag in? Nja, det vore nog bra, särskilt med lite rörelsepauser då och då. Men realistiskt så är det nog ett väl högt satt mål. Men om man kan avlasta ryggen med åtminstone ett par timmars bra sittande per dag så skulle nog många med stillasittande jobb uppleva vardagen lite lättare.

Här kommer några övningar som du kan jobba med. De har alla syftet att skapa rörlighet och eller stärka ryggen för att du skall slippa din gamnacke. Oftast räcker det att du gör övningarna varje dag under ett par månader för att du faktiskt skall få en bättre hållning och kunna sitta bättre. I en del fall så krävs ytterligare övningar eller besök hos din naprapat för att komma tillrätta med gamnacken men oavsett så är övningarna bra för de allra flesta med ett sittande arbete. Så var så god, titta på filmerna här nedan, och sätt igång!

 

©Anders Benktander

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1561 [post_author] => 3 [post_date] => 2019-10-01 18:51:52 [post_date_gmt] => 2019-10-01 16:51:52 [post_content] => Har du aldrig varit hos Naprapat förut? Vill du veta hur ett första besök går till hos oss? Låt oss berätta.

    Första gången du kommer till oss rekommenderar vi att du är på plats ett par minuter innan den tid du bokat.

    Väl på plats finns ett kort formulär som du ska fylla i innan du kliver in hos din terapeut, en så kallad hälsodeklaration. Denna är till för oss för att se om vi behöver anpassa besöket utifrån några specifika sjukdomar och/eller tillstånd.

    Slå dig under tiden ner i vårt väntrum så kommer din terapeut ut och hämtar dig.

    Inne i rummet kommer naprapaten börja med att fråga dig om din problematik och allt vi behöver känna till om dina levnadsvanor och på vilket sätt ditt besvär påverkar dig.  Detta för att veta hur vi ska lägga upp en behandlingsplan. En så kallad anamnes. 

    När anamnesen är klar börjar undersökningen. Denna anpassar vi utifrån din problematik och vad vi fått för ledtrådar under samtalet. 

    Vi börjar med att utesluta allvarligare sjukdomstillstånd och skador för att sedan gå in mer och mer specifikt för att ta reda på exakt vad du har för diagnos och varför du fått den. (”Diagnos” kan låta ganska allvarligt men detta kan i sin tur vara allt från nackspärr till löparknä eller musarm.) När vi kommit fram till detta lägger vi en behandlingsplan och efter ditt samtycke påbörjas behandlingen. 

    Planen kan vara allt från en behandling och ett par hemövningar ofta återbesök utspridda under en tid. Allt beroende på Din problematik och hur din kropp svarar.

    En behandling hos oss kan bestå av olika tekniker för leder, muskelfästen och muskler. Bland annat så använder vi oss av manipulation och mobilisering av leder.  Massage, dry needling och triggerpunktsbehandling för muskler. Om du har ont i en sena så är stötvågsbehandling en vanlig metod här på kliniken. Du kommer i princip alltid få med dig övningar eller andra tips som du själv kan jobba med för att påskynda läkningen. Nu vet du hur det går till hos oss. Inte så farligt va? Så har du ont någonstans i kroppen, tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper dig! [post_title] => Ny hos naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ny-hos-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-10-03 19:09:02 [post_modified_gmt] => 2019-10-03 17:09:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1561 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Ny hos naprapat
    - Nyheter
    Har du aldrig varit hos Naprapat förut? Vill du veta hur ett första besök går till hos oss? Låt oss... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1286 [post_author] => 3 [post_date] => 2019-09-10 15:51:11 [post_date_gmt] => 2019-09-10 13:51:11 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=_Y0PsKEUc5Q [post_title] => K.20 Lutande tornet [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => k-19-lutande-tornet [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-09-18 11:32:36 [post_modified_gmt] => 2019-09-18 09:32:36 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1286 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    K.20 Lutande tornet
    - Träning
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1520 [post_author] => 3 [post_date] => 2018-08-28 17:46:37 [post_date_gmt] => 2018-08-28 15:46:37 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=4hsy7T7nHtU [post_title] => Paddan [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => paddan [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-08-28 17:46:37 [post_modified_gmt] => 2018-08-28 15:46:37 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1520 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Paddan
    - Nyheter
    Läs mer »
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|