Så länge du säkert kan minnas så har det sagts att du skall ”akta din rygg” i olika situationer. Ofta handlar det om att ta det lugnt när du skall lyfta saker. Allra mest så skall du akta ryggen om det är något tungt eller stort som skall lyftas.

Ibland så sträcker sig råden om försiktighet ännu längre. Det räcker ibland att det är ett nytt obekant föremål (även om det ser ut att vara varken tungt eller otympligt) som skall flyttas för att rådet ”akta din rygg” skall höras av någon omtänksam person i omgivningen.

Frågan är om försiktighet alltid ett bra sätt att skydda sig från ryggbesvär? Jag tror inte det, jag skall förklara varför.

iStock_000015478267Small

 

Ryggrädsla

Det är väldigt vanligt att personer som en gång drabbats av ryggont får ett något mer avvaktande förhållningssätt till sin rygg och belastande aktiviteter. När en bekant ber om hjälp vid en bostadsflytt så visar det sig tyvärr att tvättstugan precis råkade vara bokad just den förmiddagen som flytten skulle ske. Eller när snöskottning kommer på tal så tas den för naturen så naturliga snösmältningen upp som ett argument för att slippa ”onödigt arbete”. Även om det bara är januari och faktiskt 2 månader kvar till mars och dess töväder.

En del krymper alltså sin aktivitetsnivå och hoppas på så sätt att ryggen skall hålla sig smärtfri. Problemet är att detta beteende ofta leder till inaktivitet och det naturliga rörelsemönster som kroppen en gång haft, försvinner sakta men säkert. Detta är inget unikt, kroppen fungerar så. I princip alla förmågor som kroppen har, finns där för att de används regelbundet. Om vi inte använder en del av kroppen så försvinner funktionen direkt. Se exempelvis på vad som händer med en arm som har suttit i gips under några veckor, nästan alla muskler försvinner och nästan bara skelettet återstår.  Eller på våren när löparskorna snöras på efter ett uppehåll under vintern och den vanliga rundan leder till en omfattande träningsvärk, trots att den gick så lätt några månader tidigare.

Testa själv. Nästa gång du befinner dig vid en mjuk matta ta av dig skorna och jackan och gör en ordentlig kullerbytta. Vad upplever de flesta av oss vuxna tro? Tja, yrsel, nackspärr och huvudvärk är alla tänkbara symptom. Varför? Jo för att det var för många av oss flera år sedan vi provade senast. Uttrycket ”use it or lose it” stämmer bra in här.

Parkour Technique Vaulting Railing

 

Utmana din rygg

Personer som har haft besvär med ryggen bör utmana sin kropp och utsätta den för nya och kanske en del nygamla aktiviteter och rörelser, i syfte att förbättra sina rörelsemönster och öka sin aktivitetsnivå. Det mår ryggen bra av på sikt. I skissen nedan kan du följa ett enkelt förlopp. En rygg med stor besvärscirkel och liten aktivitetsnivå(vågar inte på grund av ryggen). Efter en tids strävande så har personen utmanat sin rygg och hittat nya aktiviteter och ökat sin cirkel för aktivitet och som en följd av det så ses att smärtcirkeln har minskat.

 

Aktivitet - Besvär

 

Gå nu för guds skull inte och anmäl dig till en kurs i ”Parcour” eller cirkusakrobatik! Ta det i din takt. Är du ovan vid att ta promenader i terräng, börja där! Sträva dock efter att utmana kroppen på nya saker och du kan gott och väl ha tuffare aktiviteter som ett långsiktigt mål.

Här kommer ett 5 tips hur du kan utmana din rygg och få ett lättare liv.

  1. Var inte rädd om det gör ont i ryggen. Ont idag betyder inte att ryggen kommer att göra ont resten av livet.
  2. Om något är skadligt för ryggen så gör det ont. Om något du gör inte gör ont i ryggen så är det följaktligen inte heller skadligt.
  3. När du tränar eller rör på dig så skall du undvika skarp smärta, då är det för tufft just nu. Lättare molvärk eller ”känna av ryggen” är ok. Det kommer antagligen att kännas bättre efteråt.
  4. Om det gör ont, var inte blyg, ta mediciner! Det har visat sig att läkemedel som lindrar smärtan vid ryggbesvär gör så att kroppen sparar de små stabiliserande musklerna och bidrar till att vi inte kommer in i felaktiga rörelsemönster. (Vid långvariga besvär verkar mediciner dock betydligt sämre.)
  5. Brukar du få ont i ryggen ibland? Kolla ryggen hos din naprapat emellanåt. Vi är experter på ryggar och oftast ganska snälla.

Jag hoppas jag har fått dig att förstå min syn på ryggbesvär och diverse aktiviteter. Att ha en liten ignorant inställning till din rygg kan faktiskt hjälpa dig att återhämta dig snabbare från tuffa ryggbesvär. Eller uttryckt på ren svenska: skit i ryggen och slipp naprapaten!

 

© Anders Benktander

leg. naprapat

Citynaprapaterna

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1561 [post_author] => 3 [post_date] => 2019-10-01 18:51:52 [post_date_gmt] => 2019-10-01 16:51:52 [post_content] => Har du aldrig varit hos Naprapat förut? Vill du veta hur ett första besök går till hos oss? Låt oss berätta.

    Första gången du kommer till oss rekommenderar vi att du är på plats ett par minuter innan den tid du bokat.

    Väl på plats finns ett kort formulär som du ska fylla i innan du kliver in hos din terapeut, en så kallad hälsodeklaration. Denna är till för oss för att se om vi behöver anpassa besöket utifrån några specifika sjukdomar och/eller tillstånd.

    Slå dig under tiden ner i vårt väntrum så kommer din terapeut ut och hämtar dig.

    Inne i rummet kommer naprapaten börja med att fråga dig om din problematik och allt vi behöver känna till om dina levnadsvanor och på vilket sätt ditt besvär påverkar dig.  Detta för att veta hur vi ska lägga upp en behandlingsplan. En så kallad anamnes. 

    När anamnesen är klar börjar undersökningen. Denna anpassar vi utifrån din problematik och vad vi fått för ledtrådar under samtalet. 

    Vi börjar med att utesluta allvarligare sjukdomstillstånd och skador för att sedan gå in mer och mer specifikt för att ta reda på exakt vad du har för diagnos och varför du fått den. (”Diagnos” kan låta ganska allvarligt men detta kan i sin tur vara allt från nackspärr till löparknä eller musarm.) När vi kommit fram till detta lägger vi en behandlingsplan och efter ditt samtycke påbörjas behandlingen. 

    Planen kan vara allt från en behandling och ett par hemövningar ofta återbesök utspridda under en tid. Allt beroende på Din problematik och hur din kropp svarar.

    En behandling hos oss kan bestå av olika tekniker för leder, muskelfästen och muskler. Bland annat så använder vi oss av manipulation och mobilisering av leder.  Massage, dry needling och triggerpunktsbehandling för muskler. Om du har ont i en sena så är stötvågsbehandling en vanlig metod här på kliniken. Du kommer i princip alltid få med dig övningar eller andra tips som du själv kan jobba med för att påskynda läkningen. Nu vet du hur det går till hos oss. Inte så farligt va? Så har du ont någonstans i kroppen, tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper dig! [post_title] => Ny hos naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ny-hos-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-10-03 19:09:02 [post_modified_gmt] => 2019-10-03 17:09:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1561 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Ny hos naprapat
    - Nyheter
    Har du aldrig varit hos Naprapat förut? Vill du veta hur ett första besök går till hos oss? Låt oss... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1286 [post_author] => 3 [post_date] => 2019-09-10 15:51:11 [post_date_gmt] => 2019-09-10 13:51:11 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=_Y0PsKEUc5Q [post_title] => K.20 Lutande tornet [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => k-19-lutande-tornet [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-09-18 11:32:36 [post_modified_gmt] => 2019-09-18 09:32:36 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1286 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    K.20 Lutande tornet
    - Träning
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1520 [post_author] => 3 [post_date] => 2018-08-28 17:46:37 [post_date_gmt] => 2018-08-28 15:46:37 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=4hsy7T7nHtU [post_title] => Paddan [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => paddan [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-08-28 17:46:37 [post_modified_gmt] => 2018-08-28 15:46:37 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://citynaprapaterna.se/?p=1520 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Paddan
    - Nyheter
    Läs mer »
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|