Stötvågsbehandling hälsena

Stötvågsbehandling är en behandlingsform som behandlar belastningsskador i form av inflammationer och förkalkningar runt kroppens leder. Det engelska namnet är ESWT som står för: ”Extracorporeal Shock Wave Therapy”.

Var kommer metoden ifrån?

Metoden utvecklades i Tyskland i början av 90 talet för behandling av njurstenar. Fortfarande är det en vedertagen och bra metod mot njursten som används på många sjukhus idag. Några år senare upptäckte man att stötvågor hade bra effekt även på förkalkade senor som man ofta hittade hos idrottsmän. Den upptäckten låg till grund för dagens metod där vi nu kan behandla fler ortopediska diagnoser med ytterligare bättre effekt tack vare förbättrad utrustning och behandlingsmetod.

Hur fungerar metoden?

Man är inte helt säker på varför stötvågsbehandling fungerar. Mest troligt är att när dess kraftiga ljudvågor träffar skadan sker en stor vibration i vävnaden och cirkulationen ökar dramatiskt. Den långsiktiga förbättringen tror man kommer från en ökad cellregeneration i den degenererade vävnaden.

Vilka diagnoser kan behandlas?

Man kan behandla en rad belastningsskador framför allt i senor och muskelfästen. Några exempel där det finns dokumenterad god effekt är:

Tennisarmbåge: Kallas även lateral epikondyalgi, smärta som sitter på utsidan av armbågen. Smärtan uppkommer, ibland skarpt, vid ansträngning som till exempel bära matkassar, överhandslyft av mjölkpaket, eller skruva med en skruvmejsel.

Golfarmbåge: Kallas även medial epikondyalgi, som tennisarmbåge fast på insidan av armbågen.

– Impignement syndrome i axeln: Djup smärta som brukar vara lokaliserad på framsidan av axeln. Vissa rörelser gör ont, särskilt i axelhöjd men även aktiviteter som att ta på en jacka kan göra ont. Kan uppkomma efter pressövningar på gymet.

Trochanter tendalgi: Senbesvär på utsidan av höften. Debuterar ofta i samband med en överansträngning eller ryggbesvär. Trappgång samt ligga på sidan kan göra ont.

Löparknä: Drabbar som namnet antyder oftast löpare. Kan uppkomma till exempel efter en alltför snabb stegring av träningsdos eller löpning på hårt och monotont underlag som asfalt. Upplevs ofta som en brännande smärta på utsidan av knät efter en stunds löpning.

Hopparknä: Drabbar idrottaren med hopp i sin gren till exempel volleyboll eller fotboll. Smärta under knäskålen som känns under träning, efter stillasittande eller när du går i trappor.

Hälsenebesvär: Kallas även achillestendalgi, smärtande hälsenor, särskilt morgontid eller i början av motion och idrott. Ofta kan man hitta en knöl på hälsenan några centimeter från hälbenet. Uppkommer efter en alltför snabb stegring av träningsdosen eller vid ökad pronationsrörelse i foten i samband med löpning.

Hälsporre eller plantar fashit: Överbelastning av fotens senblad. Smärtor under hälen vid hälisättning eller stegavveckling. Kan smärta mer på morgonen efter uppvaknandet innan fotens strukturer hunnit värmas upp. Efter långvariga besvär av plantar fashit kan en kalktapp som kallas hälsporre bildas under hälen.

Hur går en behandling till?

Efter en noggrann undersökning samt diagnos kan behandlingen börja.
En handenhet sätts emot det skadade området. Lite kontaktgél läggs på huden för ökad kontakt. Det mest drabbade området samt omgivande ömmande strukturer behandlas med ett visst antal stötvågor under några minuter.

Är behandlingen smärtsam?

Ja behandlingen gör oftast ont. Smärtan avtar dock under tiden så ondast gör det i början av behandlingen. När behandlingen är slut känns det snarare skönt och smärtfritt. I efterhand tycker dock de behandlade personerna att smärtan var uthärdlig eftersom besväret försvann med behandlingen.

Kan alla få behandlingen?

Personer med hjärtbesvär, ökad blödningsbenägenhet samt gravida bör undvika behandlingen. Vi rekommenderar dessutom att du är fri från alla infektioner såsom förkylning o dyl under behandlingen.

Skall jag äta antiinflammatorisk medicin under behandlingen?
Nej undvik den typen av läkemedel ca 5 dagar innan, under samt efter en behandlingsperiod.

Var kan jag läsa mer?

Det finns mycket att läsa om stötvågsbehandling i medicinska tidskrifter. Sök på t ex pubmed.com som är en internationell databas för medicinska studier. Här är en nygjord stor sammanfattande studie i The American Journal of Sports Medicine

Du kan naturligtvis även fråga oss på Citynaprapaterna.

Pris:- 50:- tillägg till naprapatbehandlingen

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1467 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-30 08:55:09 [post_date_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content] => Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer att ha många tillgängliga tider under hösten, framförallt under eftermiddag/kvällar som oftast passar dig som jobbar under dagarna. Du som kund kan välja mellan 50 minuters klassisk massage för dig som behöver avslappning, eller idrottsmassage för dig som vill ha lite tuffare behandling eller har ett mer specifikt besvär som du behöver hjälp med. Boka tid här eller via receptionen på tfn: 08-306079 massage_07_4x3 [post_title] => Höstkampanj på massage [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hostkampanj-pa-massage [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-30 08:55:09 [post_modified_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1467 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    massage_07_16x9
    Höstkampanj på massage
    - Nyheter
    Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 914 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-10 23:49:14 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:49:14 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=YrYXRBILdvw [post_title] => Så här jobbar en naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => sa-har-jobbar-en-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-10 23:50:55 [post_modified_gmt] => 2017-09-10 21:50:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=914 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Så här jobbar en naprapat
    Så här jobbar en naprapat
    - Nyheter
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 296 [post_author] => 2 [post_date] => 2017-09-10 23:47:21 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:47:21 [post_content] =>
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte setts till på flera veckor. Dags att kolla om någon satt på kaffe i fikarummet, du suckar och gnider dig på ena skuldran. Fan vad ömt det är.
    En molvärk som sprider sig ner över ryggen och upp i nacken. Du skulle vilja ligga ner och slappna av en stund. Massage skulle sitta fint nu. Vågar man fråga någon arbetskompis? Finns det ingen här på kontoret som kan knåda lite? Du vänder dig om för att kika efter, aj! Där högg det till i nacken också, hoppas att inget gick av. Fan, man skulle skickat gubben där hemma på en massagekurs tänker du. Han kunde gott få knåda lite. ”Gamnacke”, det sa naprapaten till mig att jag hade. Schysst, värsta fågelhållningen! Hon sa däremot inget om vad jag skulle göra för att bli av med eländet. Får väl googla, som med allt annat nu för tiden. Känner du igen dig? Förhoppningsvis inte, men hållningstypen ”gamnacke” är ingen ovanlighet om man tittar runt på ett normalt kontor under en arbetsdag. Jag skall förklara vad det innebär och vad du själv kan göra för att träna dig till ett bekvämare sittande. Du behöver inte googla. Egentligen är hållningstypen ”gamnacke” något som inte bara drabbar nacken, utan faktiskt är en produkt av att hållningen i bröstryggen är försämrad. Den här ”mittdelen” av ryggen som efter några timmar i stolen kan få en hopsjunken, framåtlutad hållning som skjuter ut nacken i en position som är längre fram, närmare skärmen än vad den borde vara. Nackmusklerna får då jobba hårdare, bara för att lyfta fram hakan en aning så att du kan hålla blicken på skärmen. Detta leder till att musklerna i nacken får arbeta statiskt, utan paus. En muskel som jobbar statiskt så här drabbas ganska snart av sänkt cirkulation, vilket är själva startskottet för smärta i någon form. Sittövning 1 - felaktig hållning En bra sittande hållning börjar nedre delen av ryggen. Den ideala positionen är att sitta högt upp på sittbensknölarna så att svanken hålls neutral. Varken krummad eller med för stark svank. Sträck lite på ryggen och dra in hakan en aning. Har du gjort detta så sitter du antagligen i en ganska god position. Problemet är att de flesta ramlar tillbaks ganska snart till en mer hopsjunken position så fort de slutar tänka på sittställningen. För att ryggen skall orka hålla den här positionen utan ansträngning så krävs att du tränar upp ryggen med några enkla övningar. Sittövning 2 - korrekt hållning Skall man sitta så här korrekt då? Dag ut och dag in? Nja, det vore nog bra, särskilt med lite rörelsepauser då och då. Men realistiskt så är det nog ett väl högt satt mål. Men om man kan avlasta ryggen med åtminstone ett par timmars bra sittande per dag så skulle nog många med stillasittande jobb uppleva vardagen lite lättare. Här kommer några övningar som du kan jobba med. De har alla syftet att skapa rörlighet och eller stärka ryggen för att du skall slippa din gamnacke. Oftast räcker det att du gör övningarna varje dag under ett par månader för att du faktiskt skall få en bättre hållning och kunna sitta bättre. I en del fall så krävs ytterligare övningar eller besök hos din naprapat för att komma tillrätta med gamnacken men oavsett så är övningarna bra för de allra flesta med ett sittande arbete. Så var så god, titta på filmerna här nedan, och sätt igång!   ©Anders Benktander [post_title] => Adjö gamnacke [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => adjo-gamnacke [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-11 08:39:34 [post_modified_gmt] => 2017-09-11 06:39:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=296 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Gamnacke
    Adjö gamnacke
    - Artiklar
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|