Så länge du säkert kan minnas så har det sagts att du skall ”akta din rygg” i olika situationer. Ofta handlar det om att ta det lugnt när du skall lyfta saker. Allra mest så skall du akta ryggen om det är något tungt eller stort som skall lyftas.

Ibland så sträcker sig råden om försiktighet ännu längre. Det räcker ibland att det är ett nytt obekant föremål (även om det ser ut att vara varken tungt eller otympligt) som skall flyttas för att rådet ”akta din rygg” skall höras av någon omtänksam person i omgivningen.

Frågan är om försiktighet alltid ett bra sätt att skydda sig från ryggbesvär? Jag tror inte det, jag skall förklara varför.

iStock_000015478267Small

 

Ryggrädsla

Det är väldigt vanligt att personer som en gång drabbats av ryggont får ett något mer avvaktande förhållningssätt till sin rygg och belastande aktiviteter. När en bekant ber om hjälp vid en bostadsflytt så visar det sig tyvärr att tvättstugan precis råkade vara bokad just den förmiddagen som flytten skulle ske. Eller när snöskottning kommer på tal så tas den för naturen så naturliga snösmältningen upp som ett argument för att slippa ”onödigt arbete”. Även om det bara är januari och faktiskt 2 månader kvar till mars och dess töväder.

En del krymper alltså sin aktivitetsnivå och hoppas på så sätt att ryggen skall hålla sig smärtfri. Problemet är att detta beteende ofta leder till inaktivitet och det naturliga rörelsemönster som kroppen en gång haft, försvinner sakta men säkert. Detta är inget unikt, kroppen fungerar så. I princip alla förmågor som kroppen har, finns där för att de används regelbundet. Om vi inte använder en del av kroppen så försvinner funktionen direkt. Se exempelvis på vad som händer med en arm som har suttit i gips under några veckor, nästan alla muskler försvinner och nästan bara skelettet återstår.  Eller på våren när löparskorna snöras på efter ett uppehåll under vintern och den vanliga rundan leder till en omfattande träningsvärk, trots att den gick så lätt några månader tidigare.

Testa själv. Nästa gång du befinner dig vid en mjuk matta ta av dig skorna och jackan och gör en ordentlig kullerbytta. Vad upplever de flesta av oss vuxna tro? Tja, yrsel, nackspärr och huvudvärk är alla tänkbara symptom. Varför? Jo för att det var för många av oss flera år sedan vi provade senast. Uttrycket ”use it or lose it” stämmer bra in här.

Parkour Technique Vaulting Railing

 

Utmana din rygg

Personer som har haft besvär med ryggen bör utmana sin kropp och utsätta den för nya och kanske en del nygamla aktiviteter och rörelser, i syfte att förbättra sina rörelsemönster och öka sin aktivitetsnivå. Det mår ryggen bra av på sikt. I skissen nedan kan du följa ett enkelt förlopp. En rygg med stor besvärscirkel och liten aktivitetsnivå(vågar inte på grund av ryggen). Efter en tids strävande så har personen utmanat sin rygg och hittat nya aktiviteter och ökat sin cirkel för aktivitet och som en följd av det så ses att smärtcirkeln har minskat.

 

Aktivitet - Besvär

 

Gå nu för guds skull inte och anmäl dig till en kurs i ”Parcour” eller cirkusakrobatik! Ta det i din takt. Är du ovan vid att ta promenader i terräng, börja där! Sträva dock efter att utmana kroppen på nya saker och du kan gott och väl ha tuffare aktiviteter som ett långsiktigt mål.

Här kommer ett 5 tips hur du kan utmana din rygg och få ett lättare liv.

  1. Var inte rädd om det gör ont i ryggen. Ont idag betyder inte att ryggen kommer att göra ont resten av livet.
  2. Om något är skadligt för ryggen så gör det ont. Om något du gör inte gör ont i ryggen så är det följaktligen inte heller skadligt.
  3. När du tränar eller rör på dig så skall du undvika skarp smärta, då är det för tufft just nu. Lättare molvärk eller ”känna av ryggen” är ok. Det kommer antagligen att kännas bättre efteråt.
  4. Om det gör ont, var inte blyg, ta mediciner! Det har visat sig att läkemedel som lindrar smärtan vid ryggbesvär gör så att kroppen sparar de små stabiliserande musklerna och bidrar till att vi inte kommer in i felaktiga rörelsemönster. (Vid långvariga besvär verkar mediciner dock betydligt sämre.)
  5. Brukar du få ont i ryggen ibland? Kolla ryggen hos din naprapat emellanåt. Vi är experter på ryggar och oftast ganska snälla.

Jag hoppas jag har fått dig att förstå min syn på ryggbesvär och diverse aktiviteter. Att ha en liten ignorant inställning till din rygg kan faktiskt hjälpa dig att återhämta dig snabbare från tuffa ryggbesvär. Eller uttryckt på ren svenska: skit i ryggen och slipp naprapaten!

 

© Anders Benktander

leg. naprapat

Citynaprapaterna

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1471 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-11-21 19:27:22 [post_date_gmt] => 2017-11-21 18:27:22 [post_content] => Green wooden toy car isolated on white. Tänkte bara klargöra ett par saker. För det första, om du läser det här så har du väldigt få likheter med en Passat eller Volvo. Visst din kropp kan få svackor ibland precis som en gammal bil men på ett helt annat sätt, vilket jag tänkte förklara nu. Du blir förkyld ibland, du kan svettas, du kan få ont ibland. Det kan inte en Passat, eller någon annan bil heller för den delen. För det andra. Ju mer du kör en bil desto mer slits delar såsom hjullager, bromsar och motor. Det gör inte du. Ju mer din kropps används, desto starkare blir den. Senor, muskler och brosk, allt blir mer hållfast. Det är faktisk till och med så att i princip alla vävnadstyper som finns i vår kropp anpassar sig efter att ha stressats eller utsatts för belastning. Denna anpassning visar sig senare som att vi blir starkare, uthålligare, vi tål mer belastning och kanske har lärt oss nya rörelser eller tankemönster. Tänk själv; vad händer om du skulle kratta löv under en helg på hösten? Jo, blåsor i händerna, eller hur? Efter ett tag kommer huden i handflatan tjockna och efter några dagar har det bildats en valk. Varför? Jo, för att kroppen anpassat sig för stressen den utsatts för, så att den skall klara av liknande uppgifter ännu bättre i framtiden. Dessutom skulle det ju vara bra om lövkrattning skulle komma på tal igen inom de närmsta veckorna. Denna anpassning som kroppen använder sig av brukar benämnas "principen om superkompensation". Det vill säga att kroppens vävnad blir lite starkare än den var innan du utsatte den för en stressande eller belastande situation. Jag stöter ofta på jämförelser som envisas med att jämföra vår kropp med bilar. Ofta kan det vara. ”Tänk på vad du sätter på fötterna, att gå runt i ett par Converse skulle vara som att ta bort fjädringen och däcken på din bil och köra direkt på fälgarna vettu!" Eller ”inte konstigt att mina knän gör så ont nuförtiden, så mycket som jag tränade när jag var ung”. -Precis som att knäet skulle ha slitits ut som en reservdel på en gammal bil.

    21768313_10155655684731668_8659200581039202017_nDet är ju faktiskt så att det skulle vara asdåligt att köra runt på bara fälgarna utan fjädring. Vi hade sannolikt inte kommit många kilometer innan bilen hade kollapsat. Men att gå runt i ett par Converse är en helt annan sak. Med en så ringa dämpning och så lättböjlig sula som den skon har att erbjuda, så kommer foten så småningom anpassa sig till belastningen och bara bli starkare än vad den var innan och kommer tåla ännu mer belastning i framtiden.

    Ett vanligt problem som vi kan träffa på ibland på kliniken är när en person som länge gått i låt säga, ett par fotriktiga Ecco-skor. Dessa skor är exemplariskt uppbyggda under hålfoten och med en finfin dämpning i sulan. En vacker vårdag tar personen av sig skorna och klampar runt på kullerstensgatorna i Rom under en långhelg. Fötterna endast iförda ett par schyssta luftiga flipp-flopps. Då är ju risken överhängande stor för att personen skall åka på både hälsporre, benhinneinflammation eller nån annan otrevlig smärta. Så vad skall den drabbade personen egentligen skylla på här? Det är lätt att jämställa flipp-floppsen med ondskan själv eftersom det var just de skorna som utlöste besvären. Ett annat synsätt vore att tänka att det faktiskt var de fotriktiga Ecco-skorna som fick dina fötter mindre tåliga för belastning, som sedan ledde till att personens fossingar inte orkade med en tillvaro utan stöd i hålfoten. År 2009, under etapploppet Trans-Europe, där deltagarna sprang 64 dagar i sträck, i snitt 70 km per dag, följdes löparna av ett medicinskt forskningsteam. Forskarna utförde regelbundna magnetkameraundersökningar (magnetkameran körde de runt i en lastbil) på deltagarna, den första innan starten i Bari, Italien, ett par undersökning under resans gång och den sista undersökningen gjordes efter målgången i Nordkap, Norge. Vad man fann under detta extrema etapplopp var att de 46 starka personer som tog sig i mål fått hälsenor som var både tätare och tjockare än när de startade. Visst hade en några av deltagarna avbrutit loppet på grund av diverse överbelastningar, men själva faktumet att hälsenorna på de personer som tagit sig i mål faktiskt hade blivit tåligare utav ett och ett halvt maratonlopp per dag, 64 dagar i sträck utan vila är fascinerande! Deras hälsenor har inte bara återhämtat sig mellan de dagliga etapperna utan dessutom passat på att "superkompensera" under den dagliga vilan och blivit mer hållfasta än när de startade loppet. Hittar du en bil som fungerar så, -ring mig, jag är spekulant! Tvärtom så skulle säkert en bil behöva byta ut en och en annan reservdel som slitits ut efter en så lång körning. Det är klart, någon måtta får det vara på belastningen. Kör man plattan i mattan, slår kroppen bakut i maskineriet som man skulle kunna uttrycka det på bilspråk och det kan börja göra ont någonstans. Det är ju som sagt viktigt att vänja kroppen vid belastning i ett långsamt tempo. En vanlig orsak till att personer söker upp oss för behandling är att de stegrat träningen för snabbt. Ett vanligt uttryck för detta är ”to much to soon” som egentligen säger mycket om orsaken till överbelastningsskador. Jag kan förstå att man försöker göra jämförelser som är vardagliga och lättfångade och då ligger ju bilen bra till hands eftersom bilar känns ganska lättbegripliga jämfört med människokroppen. Det är dock så i grunden, och det är hit jag vill komma, att kroppen har inget ”rörelsekapital” som kan förbrukas såsom en maskin har. Får du ont någonstans så hjälper det sällan på sikt att vila för att inte så att säga ”slita ut resten”. Så upp och hoppa, eller spring, eller lyft tunga saker eller nåt annat bra som passar dig, så behöver du inte skicka kroppen på service lika ofta! /Anders Benktander, Citynaprapaterna [post_title] => Allvarligt, du är ingen bil [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => allvarligt-du-ar-ingen-bil [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-11-21 19:27:22 [post_modified_gmt] => 2017-11-21 18:27:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1471 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Green wooden toy car isolated on white.
    Allvarligt, du är ingen bil
    - Artiklar
    Tänkte bara klargöra ett par saker. För det första, om du läser det här så har du väldigt få likheter... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 914 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-10 23:49:14 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:49:14 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=YrYXRBILdvw [post_title] => Så här jobbar en naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => sa-har-jobbar-en-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-10 23:50:55 [post_modified_gmt] => 2017-09-10 21:50:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=914 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Så här jobbar en naprapat
    Så här jobbar en naprapat
    - Nyheter
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 296 [post_author] => 2 [post_date] => 2017-09-10 23:47:21 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:47:21 [post_content] =>
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte setts till på flera veckor. Dags att kolla om någon satt på kaffe i fikarummet, du suckar och gnider dig på ena skuldran. Fan vad ömt det är.
    En molvärk som sprider sig ner över ryggen och upp i nacken. Du skulle vilja ligga ner och slappna av en stund. Massage skulle sitta fint nu. Vågar man fråga någon arbetskompis? Finns det ingen här på kontoret som kan knåda lite? Du vänder dig om för att kika efter, aj! Där högg det till i nacken också, hoppas att inget gick av. Fan, man skulle skickat gubben där hemma på en massagekurs tänker du. Han kunde gott få knåda lite. ”Gamnacke”, det sa naprapaten till mig att jag hade. Schysst, värsta fågelhållningen! Hon sa däremot inget om vad jag skulle göra för att bli av med eländet. Får väl googla, som med allt annat nu för tiden. Känner du igen dig? Förhoppningsvis inte, men hållningstypen ”gamnacke” är ingen ovanlighet om man tittar runt på ett normalt kontor under en arbetsdag. Jag skall förklara vad det innebär och vad du själv kan göra för att träna dig till ett bekvämare sittande. Du behöver inte googla. Egentligen är hållningstypen ”gamnacke” något som inte bara drabbar nacken, utan faktiskt är en produkt av att hållningen i bröstryggen är försämrad. Den här ”mittdelen” av ryggen som efter några timmar i stolen kan få en hopsjunken, framåtlutad hållning som skjuter ut nacken i en position som är längre fram, närmare skärmen än vad den borde vara. Nackmusklerna får då jobba hårdare, bara för att lyfta fram hakan en aning så att du kan hålla blicken på skärmen. Detta leder till att musklerna i nacken får arbeta statiskt, utan paus. En muskel som jobbar statiskt så här drabbas ganska snart av sänkt cirkulation, vilket är själva startskottet för smärta i någon form. Sittövning 1 - felaktig hållning En bra sittande hållning börjar nedre delen av ryggen. Den ideala positionen är att sitta högt upp på sittbensknölarna så att svanken hålls neutral. Varken krummad eller med för stark svank. Sträck lite på ryggen och dra in hakan en aning. Har du gjort detta så sitter du antagligen i en ganska god position. Problemet är att de flesta ramlar tillbaks ganska snart till en mer hopsjunken position så fort de slutar tänka på sittställningen. För att ryggen skall orka hålla den här positionen utan ansträngning så krävs att du tränar upp ryggen med några enkla övningar. Sittövning 2 - korrekt hållning Skall man sitta så här korrekt då? Dag ut och dag in? Nja, det vore nog bra, särskilt med lite rörelsepauser då och då. Men realistiskt så är det nog ett väl högt satt mål. Men om man kan avlasta ryggen med åtminstone ett par timmars bra sittande per dag så skulle nog många med stillasittande jobb uppleva vardagen lite lättare. Här kommer några övningar som du kan jobba med. De har alla syftet att skapa rörlighet och eller stärka ryggen för att du skall slippa din gamnacke. Oftast räcker det att du gör övningarna varje dag under ett par månader för att du faktiskt skall få en bättre hållning och kunna sitta bättre. I en del fall så krävs ytterligare övningar eller besök hos din naprapat för att komma tillrätta med gamnacken men oavsett så är övningarna bra för de allra flesta med ett sittande arbete. Så var så god, titta på filmerna här nedan, och sätt igång!   ©Anders Benktander [post_title] => Adjö gamnacke [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => adjo-gamnacke [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-11 08:39:34 [post_modified_gmt] => 2017-09-11 06:39:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=296 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Gamnacke
    Adjö gamnacke
    - Artiklar
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|