Så länge du säkert kan minnas så har det sagts att du skall ”akta din rygg” i olika situationer. Ofta handlar det om att ta det lugnt när du skall lyfta saker. Allra mest så skall du akta ryggen om det är något tungt eller stort som skall lyftas.

Ibland så sträcker sig råden om försiktighet ännu längre. Det räcker ibland att det är ett nytt obekant föremål (även om det ser ut att vara varken tungt eller otympligt) som skall flyttas för att rådet ”akta din rygg” skall höras av någon omtänksam person i omgivningen.

Frågan är om försiktighet alltid ett bra sätt att skydda sig från ryggbesvär? Jag tror inte det, jag skall förklara varför.

iStock_000015478267Small

 

Ryggrädsla

Det är väldigt vanligt att personer som en gång drabbats av ryggont får ett något mer avvaktande förhållningssätt till sin rygg och belastande aktiviteter. När en bekant ber om hjälp vid en bostadsflytt så visar det sig tyvärr att tvättstugan precis råkade vara bokad just den förmiddagen som flytten skulle ske. Eller när snöskottning kommer på tal så tas den för naturen så naturliga snösmältningen upp som ett argument för att slippa ”onödigt arbete”. Även om det bara är januari och faktiskt 2 månader kvar till mars och dess töväder.

En del krymper alltså sin aktivitetsnivå och hoppas på så sätt att ryggen skall hålla sig smärtfri. Problemet är att detta beteende ofta leder till inaktivitet och det naturliga rörelsemönster som kroppen en gång haft, försvinner sakta men säkert. Detta är inget unikt, kroppen fungerar så. I princip alla förmågor som kroppen har, finns där för att de används regelbundet. Om vi inte använder en del av kroppen så försvinner funktionen direkt. Se exempelvis på vad som händer med en arm som har suttit i gips under några veckor, nästan alla muskler försvinner och nästan bara skelettet återstår.  Eller på våren när löparskorna snöras på efter ett uppehåll under vintern och den vanliga rundan leder till en omfattande träningsvärk, trots att den gick så lätt några månader tidigare.

Testa själv. Nästa gång du befinner dig vid en mjuk matta ta av dig skorna och jackan och gör en ordentlig kullerbytta. Vad upplever de flesta av oss vuxna tro? Tja, yrsel, nackspärr och huvudvärk är alla tänkbara symptom. Varför? Jo för att det var för många av oss flera år sedan vi provade senast. Uttrycket ”use it or lose it” stämmer bra in här.

Parkour Technique Vaulting Railing

 

Utmana din rygg

Personer som har haft besvär med ryggen bör utmana sin kropp och utsätta den för nya och kanske en del nygamla aktiviteter och rörelser, i syfte att förbättra sina rörelsemönster och öka sin aktivitetsnivå. Det mår ryggen bra av på sikt. I skissen nedan kan du följa ett enkelt förlopp. En rygg med stor besvärscirkel och liten aktivitetsnivå(vågar inte på grund av ryggen). Efter en tids strävande så har personen utmanat sin rygg och hittat nya aktiviteter och ökat sin cirkel för aktivitet och som en följd av det så ses att smärtcirkeln har minskat.

 

Aktivitet - Besvär

 

Gå nu för guds skull inte och anmäl dig till en kurs i ”Parcour” eller cirkusakrobatik! Ta det i din takt. Är du ovan vid att ta promenader i terräng, börja där! Sträva dock efter att utmana kroppen på nya saker och du kan gott och väl ha tuffare aktiviteter som ett långsiktigt mål.

Här kommer ett 5 tips hur du kan utmana din rygg och få ett lättare liv.

  1. Var inte rädd om det gör ont i ryggen. Ont idag betyder inte att ryggen kommer att göra ont resten av livet.
  2. Om något är skadligt för ryggen så gör det ont. Om något du gör inte gör ont i ryggen så är det följaktligen inte heller skadligt.
  3. När du tränar eller rör på dig så skall du undvika skarp smärta, då är det för tufft just nu. Lättare molvärk eller ”känna av ryggen” är ok. Det kommer antagligen att kännas bättre efteråt.
  4. Om det gör ont, var inte blyg, ta mediciner! Det har visat sig att läkemedel som lindrar smärtan vid ryggbesvär gör så att kroppen sparar de små stabiliserande musklerna och bidrar till att vi inte kommer in i felaktiga rörelsemönster. (Vid långvariga besvär verkar mediciner dock betydligt sämre.)
  5. Brukar du få ont i ryggen ibland? Kolla ryggen hos din naprapat emellanåt. Vi är experter på ryggar och oftast ganska snälla.

Jag hoppas jag har fått dig att förstå min syn på ryggbesvär och diverse aktiviteter. Att ha en liten ignorant inställning till din rygg kan faktiskt hjälpa dig att återhämta dig snabbare från tuffa ryggbesvär. Eller uttryckt på ren svenska: skit i ryggen och slipp naprapaten!

 

© Anders Benktander

leg. naprapat

Citynaprapaterna

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1467 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-30 08:55:09 [post_date_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content] => Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer att ha många tillgängliga tider under hösten, framförallt under eftermiddag/kvällar som oftast passar dig som jobbar under dagarna. Du som kund kan välja mellan 50 minuters klassisk massage för dig som behöver avslappning, eller idrottsmassage för dig som vill ha lite tuffare behandling eller har ett mer specifikt besvär som du behöver hjälp med. Boka tid här eller via receptionen på tfn: 08-306079 massage_07_4x3 [post_title] => Höstkampanj på massage [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hostkampanj-pa-massage [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-30 08:55:09 [post_modified_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1467 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    massage_07_16x9
    Höstkampanj på massage
    - Nyheter
    Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 914 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-10 23:49:14 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:49:14 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=YrYXRBILdvw [post_title] => Så här jobbar en naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => sa-har-jobbar-en-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-10 23:50:55 [post_modified_gmt] => 2017-09-10 21:50:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=914 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Så här jobbar en naprapat
    Så här jobbar en naprapat
    - Nyheter
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 296 [post_author] => 2 [post_date] => 2017-09-10 23:47:21 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:47:21 [post_content] =>
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte setts till på flera veckor. Dags att kolla om någon satt på kaffe i fikarummet, du suckar och gnider dig på ena skuldran. Fan vad ömt det är.
    En molvärk som sprider sig ner över ryggen och upp i nacken. Du skulle vilja ligga ner och slappna av en stund. Massage skulle sitta fint nu. Vågar man fråga någon arbetskompis? Finns det ingen här på kontoret som kan knåda lite? Du vänder dig om för att kika efter, aj! Där högg det till i nacken också, hoppas att inget gick av. Fan, man skulle skickat gubben där hemma på en massagekurs tänker du. Han kunde gott få knåda lite. ”Gamnacke”, det sa naprapaten till mig att jag hade. Schysst, värsta fågelhållningen! Hon sa däremot inget om vad jag skulle göra för att bli av med eländet. Får väl googla, som med allt annat nu för tiden. Känner du igen dig? Förhoppningsvis inte, men hållningstypen ”gamnacke” är ingen ovanlighet om man tittar runt på ett normalt kontor under en arbetsdag. Jag skall förklara vad det innebär och vad du själv kan göra för att träna dig till ett bekvämare sittande. Du behöver inte googla. Egentligen är hållningstypen ”gamnacke” något som inte bara drabbar nacken, utan faktiskt är en produkt av att hållningen i bröstryggen är försämrad. Den här ”mittdelen” av ryggen som efter några timmar i stolen kan få en hopsjunken, framåtlutad hållning som skjuter ut nacken i en position som är längre fram, närmare skärmen än vad den borde vara. Nackmusklerna får då jobba hårdare, bara för att lyfta fram hakan en aning så att du kan hålla blicken på skärmen. Detta leder till att musklerna i nacken får arbeta statiskt, utan paus. En muskel som jobbar statiskt så här drabbas ganska snart av sänkt cirkulation, vilket är själva startskottet för smärta i någon form. Sittövning 1 - felaktig hållning En bra sittande hållning börjar nedre delen av ryggen. Den ideala positionen är att sitta högt upp på sittbensknölarna så att svanken hålls neutral. Varken krummad eller med för stark svank. Sträck lite på ryggen och dra in hakan en aning. Har du gjort detta så sitter du antagligen i en ganska god position. Problemet är att de flesta ramlar tillbaks ganska snart till en mer hopsjunken position så fort de slutar tänka på sittställningen. För att ryggen skall orka hålla den här positionen utan ansträngning så krävs att du tränar upp ryggen med några enkla övningar. Sittövning 2 - korrekt hållning Skall man sitta så här korrekt då? Dag ut och dag in? Nja, det vore nog bra, särskilt med lite rörelsepauser då och då. Men realistiskt så är det nog ett väl högt satt mål. Men om man kan avlasta ryggen med åtminstone ett par timmars bra sittande per dag så skulle nog många med stillasittande jobb uppleva vardagen lite lättare. Här kommer några övningar som du kan jobba med. De har alla syftet att skapa rörlighet och eller stärka ryggen för att du skall slippa din gamnacke. Oftast räcker det att du gör övningarna varje dag under ett par månader för att du faktiskt skall få en bättre hållning och kunna sitta bättre. I en del fall så krävs ytterligare övningar eller besök hos din naprapat för att komma tillrätta med gamnacken men oavsett så är övningarna bra för de allra flesta med ett sittande arbete. Så var så god, titta på filmerna här nedan, och sätt igång!   ©Anders Benktander [post_title] => Adjö gamnacke [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => adjo-gamnacke [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-11 08:39:34 [post_modified_gmt] => 2017-09-11 06:39:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=296 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Gamnacke
    Adjö gamnacke
    - Artiklar
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|