1 Sätesmuskler: Vrid benet lite inåt (45°) och greppa knät med ena handen och mitten på underbenet med andra. Dra knät ner emot motsatt sidas axel.

Stretchövning 1 - Sätesmuskler

2 Baksida lår: Håll det främre benet lätt böjt. Svanka lätt och fäll dig framåt.
Tips: Lägg en kudde under bakre knät.

Stretchövning 2 - Baksida lår

3 Framsida lår: Greppa vristen med ena handen. Pressa fram höften och förstärk töjen genom att pressa foten mot sätet.
Tips: Greppa ett fast föremål med andra handen för ökad stabilitet.

Stretchövning 3 - Framsida lår

4 Höftböjare: Håll det främre benet böjt. Spänn magmusklerna för att behålla din naturliga svank. Pressa sedan höften framåt och låt det sträcka i ljumsken på det bakre benet.
Tips: Lägg en kudde under bakre knät.

Stretchövning 4 - Höftböjare

5 Piriformis: Vrid benet maximalt inåt. Greppa knät med ena handen och vristen med den andra. Dra underbenet mot bröstet så att knät går emot samma sidas axel.

Stretchövning 5 - Piriformis

6 Ytliga vadmuskeln: Ha på dig ett par bekväma skor. Kila in hälen i vinkeln mellan golv och vägg. Pressa höften framåt. Variera mellan att låta tårna peka lite inåt eller lite utåt.

Stretchövning 6 - Ytliga vadmuskeln

7 Djupa vadmuskeln: Sätt dig på huk med ena fotensulan och andra knät i golvet. Pressa knät framåt med händerna så att det sträcker i nedre delen av vaden.

Stretchövning 7 - Djupa vadmuskeln

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1467 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-30 08:55:09 [post_date_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content] => Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer att ha många tillgängliga tider under hösten, framförallt under eftermiddag/kvällar som oftast passar dig som jobbar under dagarna. Du som kund kan välja mellan 50 minuters klassisk massage för dig som behöver avslappning, eller idrottsmassage för dig som vill ha lite tuffare behandling eller har ett mer specifikt besvär som du behöver hjälp med. Boka tid här eller via receptionen på tfn: 08-306079 massage_07_4x3 [post_title] => Höstkampanj på massage [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hostkampanj-pa-massage [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-30 08:55:09 [post_modified_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1467 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    massage_07_16x9
    Höstkampanj på massage
    - Nyheter
    Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 914 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-10 23:49:14 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:49:14 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=YrYXRBILdvw [post_title] => Så här jobbar en naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => sa-har-jobbar-en-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-10 23:50:55 [post_modified_gmt] => 2017-09-10 21:50:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=914 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Så här jobbar en naprapat
    Så här jobbar en naprapat
    - Nyheter
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 296 [post_author] => 2 [post_date] => 2017-09-10 23:47:21 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:47:21 [post_content] =>
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte setts till på flera veckor. Dags att kolla om någon satt på kaffe i fikarummet, du suckar och gnider dig på ena skuldran. Fan vad ömt det är.
    En molvärk som sprider sig ner över ryggen och upp i nacken. Du skulle vilja ligga ner och slappna av en stund. Massage skulle sitta fint nu. Vågar man fråga någon arbetskompis? Finns det ingen här på kontoret som kan knåda lite? Du vänder dig om för att kika efter, aj! Där högg det till i nacken också, hoppas att inget gick av. Fan, man skulle skickat gubben där hemma på en massagekurs tänker du. Han kunde gott få knåda lite. ”Gamnacke”, det sa naprapaten till mig att jag hade. Schysst, värsta fågelhållningen! Hon sa däremot inget om vad jag skulle göra för att bli av med eländet. Får väl googla, som med allt annat nu för tiden. Känner du igen dig? Förhoppningsvis inte, men hållningstypen ”gamnacke” är ingen ovanlighet om man tittar runt på ett normalt kontor under en arbetsdag. Jag skall förklara vad det innebär och vad du själv kan göra för att träna dig till ett bekvämare sittande. Du behöver inte googla. Egentligen är hållningstypen ”gamnacke” något som inte bara drabbar nacken, utan faktiskt är en produkt av att hållningen i bröstryggen är försämrad. Den här ”mittdelen” av ryggen som efter några timmar i stolen kan få en hopsjunken, framåtlutad hållning som skjuter ut nacken i en position som är längre fram, närmare skärmen än vad den borde vara. Nackmusklerna får då jobba hårdare, bara för att lyfta fram hakan en aning så att du kan hålla blicken på skärmen. Detta leder till att musklerna i nacken får arbeta statiskt, utan paus. En muskel som jobbar statiskt så här drabbas ganska snart av sänkt cirkulation, vilket är själva startskottet för smärta i någon form. Sittövning 1 - felaktig hållning En bra sittande hållning börjar nedre delen av ryggen. Den ideala positionen är att sitta högt upp på sittbensknölarna så att svanken hålls neutral. Varken krummad eller med för stark svank. Sträck lite på ryggen och dra in hakan en aning. Har du gjort detta så sitter du antagligen i en ganska god position. Problemet är att de flesta ramlar tillbaks ganska snart till en mer hopsjunken position så fort de slutar tänka på sittställningen. För att ryggen skall orka hålla den här positionen utan ansträngning så krävs att du tränar upp ryggen med några enkla övningar. Sittövning 2 - korrekt hållning Skall man sitta så här korrekt då? Dag ut och dag in? Nja, det vore nog bra, särskilt med lite rörelsepauser då och då. Men realistiskt så är det nog ett väl högt satt mål. Men om man kan avlasta ryggen med åtminstone ett par timmars bra sittande per dag så skulle nog många med stillasittande jobb uppleva vardagen lite lättare. Här kommer några övningar som du kan jobba med. De har alla syftet att skapa rörlighet och eller stärka ryggen för att du skall slippa din gamnacke. Oftast räcker det att du gör övningarna varje dag under ett par månader för att du faktiskt skall få en bättre hållning och kunna sitta bättre. I en del fall så krävs ytterligare övningar eller besök hos din naprapat för att komma tillrätta med gamnacken men oavsett så är övningarna bra för de allra flesta med ett sittande arbete. Så var så god, titta på filmerna här nedan, och sätt igång!   ©Anders Benktander [post_title] => Adjö gamnacke [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => adjo-gamnacke [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-11 08:39:34 [post_modified_gmt] => 2017-09-11 06:39:34 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=296 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Gamnacke
    Adjö gamnacke
    - Artiklar
    Klockan är snart 3 på eftermiddagen, det är november, nu måste det vara någon form av mörkerrekord. Solen har inte... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|