Varför får vi ont i ryggen?

Ont i ryggen är något som är mycket vanligt i dagens moderna samhälle.
I genomsnitt drabbas ca 50 procent av den vuxna befolkningen i Sverige årligen av besvär från rygg eller nacke, och så många som 80 procent drabbas någon gång under livet. Kvinnor drabbas lika ofta som män, kontorsarbetare lika ofta som personer med mer fysiskt krävande arbeten.

Vad gör ont?
I de flesta fall så är besvären helt funktionella. Det vill säga att det inte finns någon uppenbar skada eller sjukdom som direkt orsakar smärtan. Blodprover, röntgen eller magnetkameraundersökning leder oftast inte till någon tydlig slutsats som kan förklara besvären. Smärtan kommer snarare från försämrade rörelsemönster i ryggen som sedan leder till en skyddskramp i de närliggande musklerna. Krampen i musklerna stryper dess egen blodcirkulation vilket kan leda till värk från området. Dessutom känner ofta den drabbade även smärta och stelhet vi belastning och utsträckning av de drabbade musklerna. Det visar sig till exempel när personen reser sig ifrån sittande eller böjer ryggen framåt. Det en naprapat gör vid ett sådant tillstånd är att förbättra de så kallade facettledernas rörelse genom manipulationsbehandling. Krampen i musklerna minskar och rörelseförmågan förbättras då, ibland omedelbart efter naprapatbehandlingen. Minskning av smärtan kan komma direkt men det är också vanligt att en tydlig förbättring kommer först efter ett till två dygn efter naprapatbehandlingen.

Lower back pain

 

Orsaker
Det finns flera orsaker till att rygg och nackbesvär uppkommer. Ofta ser vi en kombination av olyckliga omständigheter som leder till smärttillstånd.

Stillasittande vardag. En sittande arbetsställning framför datorn gör att musklerna i skuldrorna och nacken är tvungna att spänna sig statiskt. Vid långa stunder framför datorn samlar musklerna på sig mjölksyra som sen kommer att göra ont.

Försämrad hållning, kan orsaka besvär. En hopsjunken hållning där axlarna hålls framåt, hakan framskjuten och en förstärkt svank i nacken kan ge besvär i form av spänningar i axlarna, mellan skulderbladen eller högt uppe i nacken med spänningshuvudvärk som följd. En uträtad eller för stark svank i ländryggen kan ge besvär dels i ländryggen men kan även försämra förutsättningarna för den övre delen av ryggen och nacken. Ett vanligt behandlingsmål för en naprapat kan vara att förbättra personens hållning.
Stress eller annan psykisk belastning kan leda till besvär på två olika sätt. Dels kan det leda till att ge allmänt större muskelspänning. Jämför musklernas känsla i skuldrorna inför en stressig deadline på jobbet med känslan då du ligger i hängmattan på semestern. Dessutom blir vi känsligare för att uppfatta smärta när vi mår sämre. Så till exempel, en spänning i ländryggen som kommit efter ovana, tunga lyft kan normalt uppfattas av en person som ”träningsvärk”. Vid ett annat tillfälle när personen befinner sig i en jobbig situation på jobbet eller med familjen, så kan samma spänning i ländryggen uppfattas betydligt värre och ge smärtor som påverkar vardagen.

Överbelastning av någon form är vanligt innan besvären kommer. Överbelastningen kan vara alltifrån fler timmar framför datorn än vanligt, till renoveringsarbete hemma. Gemensamt är att personen är ovan vid belastningstypen eller belastningsmängden.
Skador, både akuta eller gamla kan ge dig besvär. En gammal skada kan ha orsakat en förändring av ditt rörelsemönster i ryggen eller i andra leder, vilket kan öka känsligheten längs ryggraden. Nyuppkomna skador kan ju naturligtvis göra ont och vi rekommenderar varmt att gå på naprapatbehandling om du exempelvis ramlat och fått ont ryggen för att undvika framtida besvär. Inte skall du springa till naprapaten för minsta lilla åkomma men har du fått tydligt ont efter att ha slagit dig eller ramlat så bör du boka tid för naprapatbehandling.

För att illustrera uppkomsten av besvär hos en person så kan du tänka dig ett vattenglas. Vi fyller upp glaset med en tredjedel som får representera en gammal skada som kom efter att personen ramlat ner från ett träd i ungdomen. Den andra tredjedelen kan fyllas eftersom personen har en försämrad hållning i skuldrorna. Den sista tredjedelen fylls på eftersom personen har ett väldigt statiskt arbete vid datorn på kontoret.
Det som får vattenglaset att slutligen rinna över är att personen hjälpt sin kompis att flytta under en helg och blivit rejält ansträngd i musklerna i skuldrorna och nacken. Smärtcirkeln kan vara igång och musklerna som är ansträngda spänner sig ytterligare på grund av smärtan. Spänningarna begränsar rörelsen till i nacken och nackspärren är ett faktum.

iStock_000014780964Small

Vad kan du göra själv?

Ja, förebygga besvären är ju naturligtvis den bästa lösningen. Motion och rörelse är ju den bästa medicinen. Oftast är det inte så viktigt just vilken aktivitet som du utför utan att du hittar någon träningsform som du tycker är rolig eller skön, då kommer du nästan automatiskt att vilja träna den utan att känna någon press på dig.

Vi på Citynaprapaterna brukar förespråka ”balansprincipen”: Sträva efter att motverka ensidiga moment i din vardag med motsatta aktiviteter på fritiden. Har du exempelvis ett arbete som är stillasittande, försök att vara aktiv på fritiden med mycket dynamiska rörelser. Här kan tillexempel löpning, promenad, aerobics, dans eller bollsporter vara perfekt. Har du ett stressigt arbete, försök att hitta aktiviteter som ger dig lugn och ro såsom yoga, skogspromenader, Pilates eller meditation. Har du ett jobb där du använder mycket muskler på framsidan av kroppen såsom målare eller kontorsarbete, tänk på att belasta baksidan av kroppen också, kanske lite styrketräning kan funka?
Det kan vara en bra idé att komma in på en undersökning av en naprapat för att ta reda på vad du kan göra själv för att undvika besvär i framtiden. Du kanske behöver jobba själv med övningar för att förbättra din hållning i något rörelseplan eller du kanske kan behöva någon behandling för att förbättra ditt rörelsemönster i ryggraden. Vi naprapater här på kliniken tycker att det finns väldigt mycket som de flesta kan göra själva.

©Anders Benktander

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 1471 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-11-21 19:27:22 [post_date_gmt] => 2017-11-21 18:27:22 [post_content] => Green wooden toy car isolated on white. Tänkte bara klargöra ett par saker. För det första, om du läser det här så har du väldigt få likheter med en Passat eller Volvo. Visst din kropp kan få svackor ibland precis som en gammal bil men på ett helt annat sätt, vilket jag tänkte förklara nu. Du blir förkyld ibland, du kan svettas, du kan få ont ibland. Det kan inte en Passat, eller någon annan bil heller för den delen. För det andra. Ju mer du kör en bil desto mer slits delar såsom hjullager, bromsar och motor. Det gör inte du. Ju mer din kropps används, desto starkare blir den. Senor, muskler och brosk, allt blir mer hållfast. Det är faktisk till och med så att i princip alla vävnadstyper som finns i vår kropp anpassar sig efter att ha stressats eller utsatts för belastning. Denna anpassning visar sig senare som att vi blir starkare, uthålligare, vi tål mer belastning och kanske har lärt oss nya rörelser eller tankemönster. Tänk själv; vad händer om du skulle kratta löv under en helg på hösten? Jo, blåsor i händerna, eller hur? Efter ett tag kommer huden i handflatan tjockna och efter några dagar har det bildats en valk. Varför? Jo, för att kroppen anpassat sig för stressen den utsatts för, så att den skall klara av liknande uppgifter ännu bättre i framtiden. Dessutom skulle det ju vara bra om lövkrattning skulle komma på tal igen inom de närmsta veckorna. Denna anpassning som kroppen använder sig av brukar benämnas "principen om superkompensation". Det vill säga att kroppens vävnad blir lite starkare än den var innan du utsatte den för en stressande eller belastande situation. Jag stöter ofta på jämförelser som envisas med att jämföra vår kropp med bilar. Ofta kan det vara. ”Tänk på vad du sätter på fötterna, att gå runt i ett par Converse skulle vara som att ta bort fjädringen och däcken på din bil och köra direkt på fälgarna vettu!" Eller ”inte konstigt att mina knän gör så ont nuförtiden, så mycket som jag tränade när jag var ung”. -Precis som att knäet skulle ha slitits ut som en reservdel på en gammal bil.

    21768313_10155655684731668_8659200581039202017_nDet är ju faktiskt så att det skulle vara asdåligt att köra runt på bara fälgarna utan fjädring. Vi hade sannolikt inte kommit många kilometer innan bilen hade kollapsat. Men att gå runt i ett par Converse är en helt annan sak. Med en så ringa dämpning och så lättböjlig sula som den skon har att erbjuda, så kommer foten så småningom anpassa sig till belastningen och bara bli starkare än vad den var innan och kommer tåla ännu mer belastning i framtiden.

    Ett vanligt problem som vi kan träffa på ibland på kliniken är när en person som länge gått i låt säga, ett par fotriktiga Ecco-skor. Dessa skor är exemplariskt uppbyggda under hålfoten och med en finfin dämpning i sulan. En vacker vårdag tar personen av sig skorna och klampar runt på kullerstensgatorna i Rom under en långhelg. Fötterna endast iförda ett par schyssta luftiga flipp-flopps. Då är ju risken överhängande stor för att personen skall åka på både hälsporre, benhinneinflammation eller nån annan otrevlig smärta. Så vad skall den drabbade personen egentligen skylla på här? Det är lätt att jämställa flipp-floppsen med ondskan själv eftersom det var just de skorna som utlöste besvären. Ett annat synsätt vore att tänka att det faktiskt var de fotriktiga Ecco-skorna som fick dina fötter mindre tåliga för belastning, som sedan ledde till att personens fossingar inte orkade med en tillvaro utan stöd i hålfoten. År 2009, under etapploppet Trans-Europe, där deltagarna sprang 64 dagar i sträck, i snitt 70 km per dag, följdes löparna av ett medicinskt forskningsteam. Forskarna utförde regelbundna magnetkameraundersökningar (magnetkameran körde de runt i en lastbil) på deltagarna, den första innan starten i Bari, Italien, ett par undersökning under resans gång och den sista undersökningen gjordes efter målgången i Nordkap, Norge. Vad man fann under detta extrema etapplopp var att de 46 starka personer som tog sig i mål fått hälsenor som var både tätare och tjockare än när de startade. Visst hade en några av deltagarna avbrutit loppet på grund av diverse överbelastningar, men själva faktumet att hälsenorna på de personer som tagit sig i mål faktiskt hade blivit tåligare utav ett och ett halvt maratonlopp per dag, 64 dagar i sträck utan vila är fascinerande! Deras hälsenor har inte bara återhämtat sig mellan de dagliga etapperna utan dessutom passat på att "superkompensera" under den dagliga vilan och blivit mer hållfasta än när de startade loppet. Hittar du en bil som fungerar så, -ring mig, jag är spekulant! Tvärtom så skulle säkert en bil behöva byta ut en och en annan reservdel som slitits ut efter en så lång körning. Det är klart, någon måtta får det vara på belastningen. Kör man plattan i mattan, slår kroppen bakut i maskineriet som man skulle kunna uttrycka det på bilspråk och det kan börja göra ont någonstans. Det är ju som sagt viktigt att vänja kroppen vid belastning i ett långsamt tempo. En vanlig orsak till att personer söker upp oss för behandling är att de stegrat träningen för snabbt. Ett vanligt uttryck för detta är ”to much to soon” som egentligen säger mycket om orsaken till överbelastningsskador. Jag kan förstå att man försöker göra jämförelser som är vardagliga och lättfångade och då ligger ju bilen bra till hands eftersom bilar känns ganska lättbegripliga jämfört med människokroppen. Det är dock så i grunden, och det är hit jag vill komma, att kroppen har inget ”rörelsekapital” som kan förbrukas såsom en maskin har. Får du ont någonstans så hjälper det sällan på sikt att vila för att inte så att säga ”slita ut resten”. Så upp och hoppa, eller spring, eller lyft tunga saker eller nåt annat bra som passar dig, så behöver du inte skicka kroppen på service lika ofta! /Anders Benktander, Citynaprapaterna [post_title] => Allvarligt, du är ingen bil [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => allvarligt-du-ar-ingen-bil [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-11-21 19:27:22 [post_modified_gmt] => 2017-11-21 18:27:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1471 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Green wooden toy car isolated on white.
    Allvarligt, du är ingen bil
    - Artiklar
    Tänkte bara klargöra ett par saker. För det första, om du läser det här så har du väldigt få likheter... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 1467 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-30 08:55:09 [post_date_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content] => Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer att ha många tillgängliga tider under hösten, framförallt under eftermiddag/kvällar som oftast passar dig som jobbar under dagarna. Du som kund kan välja mellan 50 minuters klassisk massage för dig som behöver avslappning, eller idrottsmassage för dig som vill ha lite tuffare behandling eller har ett mer specifikt besvär som du behöver hjälp med. Boka tid här eller via receptionen på tfn: 08-306079 massage_07_4x3 [post_title] => Höstkampanj på massage [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hostkampanj-pa-massage [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-30 08:55:09 [post_modified_gmt] => 2017-09-30 06:55:09 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=1467 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    massage_07_16x9
    Höstkampanj på massage
    - Nyheter
    Nu sänker vi priset på massagebehandlingar under resten av året! Betala endast 520:- för 50 minuters massage. Våra massörer kommer... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 914 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-09-10 23:49:14 [post_date_gmt] => 2017-09-10 21:49:14 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=YrYXRBILdvw [post_title] => Så här jobbar en naprapat [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => sa-har-jobbar-en-naprapat [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-10 23:50:55 [post_modified_gmt] => 2017-09-10 21:50:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=914 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Så här jobbar en naprapat
    Så här jobbar en naprapat
    - Nyheter
    Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|