Citynaprapaterna har funnits sedan 1985 och vi som jobbar här är huvudsakligen legitimerade naprapater med stor erfarenhet av yrket och som jobbar under hälso-, och sjukvårdslagen. Till våra hemtrevliga lokaler i Vasastan, Stockholm är du varmt välkommen oavsett om du har ett akut nack- eller ryggproblem som kan lösas med enstaka behandling eller om du behöver en längre rehabilitering med långsiktiga planer och egenträning för att bli av med kroniska besvär.

Behandlingsformer för alla

Vi har en bred kompetens och kan också erbjuda ett stort utbud av behandlingsmetoder som till exempel massage, akupunktur, kinesiotejpning och stötvågsbehandling. Vi utgår alltid ifrån vad du som patient har för problem och vilken behandling som är bäst för just dig.

Våra naprapater har olika specialområden så oavsett om du är idrottare, gravid, nybliven mamma, motionär eller senior har vi rätt kompetens för att ta hand om dina problem. Vi tar gärna hjälp av varandra och gör alltid vårt absolut bästa för att du som patient ska bli frisk och nöjd.
De flesta av våra kunder är privatkunder, men en växande grupp hos oss är företagskunder i takt med att allt fler företag tar sina anställdas hälsa på större allvar.

Låt oss hjälpa dig

Gå inte och ha ont i onödan. Har du ont i skuldrorna på grund av överbelastning efter alltför många timmar framför datorn? Känner du dig begränsad av stelhet i din golfsving? Eller behöver du en akuttid för att få bukt med en nackspärr eller ett ryggskott du fick idag? Boka en tid på 08-30 60 79.

 

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 722 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-09-21 16:23:03 [post_date_gmt] => 2014-09-21 14:23:03 [post_content] => Så länge du säkert kan minnas så har det sagts att du skall ”akta din rygg” i olika situationer. Ofta handlar det om att ta det lugnt när du skall lyfta saker. Allra mest så skall du akta ryggen om det är något tungt eller stort som skall lyftas. Ibland så sträcker sig råden om försiktighet ännu längre. Det räcker ibland att det är ett nytt obekant föremål (även om det ser ut att vara varken tungt eller otympligt) som skall flyttas för att rådet ”akta din rygg” skall höras av någon omtänksam person i omgivningen. Frågan är om försiktighet alltid ett bra sätt att skydda sig från ryggbesvär? Jag tror inte det, jag skall förklara varför. iStock_000015478267Small   Ryggrädsla Det är väldigt vanligt att personer som en gång drabbats av ryggont får ett något mer avvaktande förhållningssätt till sin rygg och belastande aktiviteter. När en bekant ber om hjälp vid en bostadsflytt så visar det sig tyvärr att tvättstugan precis råkade vara bokad just den förmiddagen som flytten skulle ske. Eller när snöskottning kommer på tal så tas den för naturen så naturliga snösmältningen upp som ett argument för att slippa ”onödigt arbete”. Även om det bara är januari och faktiskt 2 månader kvar till mars och dess töväder. En del krymper alltså sin aktivitetsnivå och hoppas på så sätt att ryggen skall hålla sig smärtfri. Problemet är att detta beteende ofta leder till inaktivitet och det naturliga rörelsemönster som kroppen en gång haft, försvinner sakta men säkert. Detta är inget unikt, kroppen fungerar så. I princip alla förmågor som kroppen har, finns där för att de används regelbundet. Om vi inte använder en del av kroppen så försvinner funktionen direkt. Se exempelvis på vad som händer med en arm som har suttit i gips under några veckor, nästan alla muskler försvinner och nästan bara skelettet återstår.  Eller på våren när löparskorna snöras på efter ett uppehåll under vintern och den vanliga rundan leder till en omfattande träningsvärk, trots att den gick så lätt några månader tidigare. Testa själv. Nästa gång du befinner dig vid en mjuk matta ta av dig skorna och jackan och gör en ordentlig kullerbytta. Vad upplever de flesta av oss vuxna tro? Tja, yrsel, nackspärr och huvudvärk är alla tänkbara symptom. Varför? Jo för att det var för många av oss flera år sedan vi provade senast. Uttrycket ”use it or loose it” stämmer bra in här. Parkour Technique Vaulting Railing   Utmana din rygg Personer som har haft besvär med ryggen bör utmana sin kropp och utsätta den för nya och kanske en del nygamla aktiviteter och rörelser, i syfte att förbättra sina rörelsemönster och öka sin aktivitetsnivå. Det mår ryggen bra av på sikt. I skissen nedan kan du följa ett enkelt förlopp. En rygg med stor besvärscirkel och liten aktivitetsnivå(vågar inte på grund av ryggen). Efter en tids strävande så har personen utmanat sin rygg och hittat nya aktiviteter och ökat sin cirkel för aktivitet och som en följd av det så ses att smärtcirkeln har minskat.   Aktivitet - Besvär   Gå nu för guds skull inte och anmäl dig till en kurs i ”Parcour” eller cirkusakrobatik! Ta det i din takt. Är du ovan vid att ta promenader i terräng, börja där! Sträva dock efter att utmana kroppen på nya saker och du kan gott och väl ha tuffare aktiviteter som ett långsiktigt mål. Här kommer ett 5 tips hur du kan utmana din rygg och få ett lättare liv.
    1. Var inte rädd om det gör ont i ryggen. Ont idag betyder inte att ryggen kommer att göra ont resten av livet.
    2. Om något är skadligt för ryggen så gör det ont. Om något du gör inte gör ont i ryggen så är det följaktligen inte heller skadligt.
    3. När du tränar eller rör på dig så skall du undvika skarp smärta, då är det för tufft just nu. Lättare molvärk eller ”känna av ryggen” är ok. Det kommer antagligen att kännas bättre efteråt.
    4. Om det gör ont, var inte blyg, ta mediciner! Det har visat sig att läkemedel som lindrar smärtan vid ryggbesvär gör så att kroppen sparar de små stabiliserande musklerna och bidrar till att vi inte kommer in i felaktiga rörelsemönster. (Vid långvariga besvär verkar mediciner dock betydligt sämre.)
    5. Brukar du få ont i ryggen ibland? Kolla ryggen hos din naprapat emellanåt. Vi är experter på ryggar och oftast ganska snälla.
    Jag hoppas jag har fått dig att förstå min syn på ryggbesvär och diverse aktiviteter. Att ha en liten ignorant inställning till din rygg kan faktiskt hjälpa dig att återhämta dig snabbare från tuffa ryggbesvär. Eller uttryckt på ren svenska: skit i ryggen och slipp naprapaten!   © Anders Benktander leg. naprapat Citynaprapaterna [post_title] => Världens sämsta råd [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => varldens-samsta-rad [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-09-21 16:24:07 [post_modified_gmt] => 2014-09-21 14:24:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=722 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    iStock_000015478267Small
    Världens sämsta råd
    - Artiklar
    Så länge du säkert kan minnas så har det sagts att du skall ”akta din rygg” i olika situationer. Ofta... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 624 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-09-21 16:22:33 [post_date_gmt] => 2014-09-21 14:22:33 [post_content] => Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i mitt behandlingsrum på Odengatan i Stockholm. När jag tittar ut genom fönstret kan jag se Vasaparken ligga där som en energigivande oas mitt i stadslivet. Här springs det. Året om. Löpargrupper, ensamma löpare eller personliga tränare som tar sina kunder med på löpskolningsdrillar. Det springs och springs. Träningsprogrammen sprutar ut ur olika löparsiter som skall få just dig att klara av ett maraton på en specifik tid. Detta utan att veta varken vad du är för en person eller vad dina styrkor eller svagheter är. Ingen annan träningsform belastar kroppens viktbärande strukturer så hårt som löpning. Pannlampor, fotbäddar, barfotaskor och kompressionsstrumpor. Det springs och springs. Pulsmätare, GPS, intervaller och löpar-appar. Det gör ont. Det springs ändå. iStock_000007739466Small kopia   Tror du att jag tycker löpning är dåligt? Nej! Löpning är fantastiskt! Gjord på rätt sätt och med rätt förberedelse så är löpning är den ultimata träningsformen! Jag hävdar att löpning kan vara stärkande som ingen annan träningsform. Visst belastningen är hög men det är också den höga belastningen som i det längre perspektivet gör din kropp starkare. Hur själva metoden för löpträningen skall ske i form av intensitet, vila och andra metoder lämnar jag därhän i denna text. Jag kommer att fokusera mer på vad du kan göra för att förbereda din kropp för att tåla löpträningen samt att prestera bättre när du väl springer, på lång sikt. Styrketräningens vara eller icke vara för löpare är ett ämne som har diskuterats flitigt fram och tillbaka under många år. För eller emot. De två olika lägren. Antingen eller. De som är emot styrketräningen tycker att för att bli bra på att springa så behöver man, just det, löpträna.  De är rädda att styrketräningen gör att de lägger på sig vikt i form av muskelmassa. Den viktökningen leder till att prestationen i löpspåret minskar eftersom att kommer krävas mer syre för att lyfta kroppen i stegen. De hävdar att löpningen ger den mest specifika träningen och vill du utvecklas så kan du springa på olika underlag eller med olika intensiteter så löser sig det mesta av sig själv. bild   Mitt perspektiv är dock ett annat. Jag vistas nämligen på löpningens bakgård. Vid sidan av planen. Där de hamnar som inte klara av de ambitiösa ”tre-pass-per-vecka-programmen-varav-ett-bör-vara-intervaller”. En vacker dag i maj förra året, jobbade jag som vanligt på min klinik och insåg vid arbetsdagens slut att av de 12 patienter jag träffat den dagen hade 11 av personerna en startplats på Stockholm maraton några veckor senare. Forskning har på senare tid visat att styrketräning kan bidra med alltifrån högre hållfasthet i viktbärande senor, till bättre löpekonomi och därigenom ökad prestationsförmåga för löpare. Så skall du komplettera din löpträning med någon annan träningsform, skippa yogan, core-passet och spinningen, kör i gymet helt enkelt! Jag älskar det, det är min passion. Jag ser det som min livsuppgift att få människor hela och friska igen så att de kan fortsätta träna. Fortsätta springa. De personer som besökte mig den där dagen förra året för sina springsmärtor har numera en sak gemensamt, de tränar styrketräning. Och just det - de springer fortfarande. © Anders Benktander [post_title] => Hemlighet för löpare [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hemlighet-lopare [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-09-21 16:23:11 [post_modified_gmt] => 2014-09-21 14:23:11 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=624 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    iStock_000007739466Small kopia
    Hemlighet för löpare
    - Artiklar
    Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 846 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-09-21 15:47:10 [post_date_gmt] => 2014-09-21 13:47:10 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=5hDVGS4L1j4 [post_title] => R.12 Stretching djupa vadmuskler [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => r-12-stretching-djupa-vadmuskler [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-09-21 15:47:10 [post_modified_gmt] => 2014-09-21 13:47:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=846 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    R.12 Stretching djupa vadmuskler
    R.12 Stretching djupa vadmuskler
    - Träning
    Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|