Citynaprapaterna har funnits sedan 1985 och vi som jobbar här är huvudsakligen legitimerade naprapater med stor erfarenhet av yrket och som jobbar under hälso-, och sjukvårdslagen. Till våra hemtrevliga lokaler i Vasastan, Stockholm är du varmt välkommen oavsett om du har ett akut nack- eller ryggproblem som kan lösas med enstaka behandling eller om du behöver en längre rehabilitering med långsiktiga planer och egenträning för att bli av med kroniska besvär.

Behandlingsformer för alla

Vi har en bred kompetens och kan också erbjuda ett stort utbud av behandlingsmetoder som till exempel massage, akupunktur, kinesiotejpning och stötvågsbehandling. Vi utgår alltid ifrån vad du som patient har för problem och vilken behandling som är bäst för just dig.

Våra naprapater har olika specialområden så oavsett om du är idrottare, gravid, nybliven mamma, motionär eller senior har vi rätt kompetens för att ta hand om dina problem. Vi tar gärna hjälp av varandra och gör alltid vårt absolut bästa för att du som patient ska bli frisk och nöjd.
De flesta av våra kunder är privatkunder, men en växande grupp hos oss är företagskunder i takt med att allt fler företag tar sina anställdas hälsa på större allvar.

Låt oss hjälpa dig

Gå inte och ha ont i onödan. Har du ont i skuldrorna på grund av överbelastning efter alltför många timmar framför datorn? Känner du dig begränsad av stelhet i din golfsving? Eller behöver du en akuttid för att få bukt med en nackspärr eller ett ryggskott du fick idag? Boka en tid på 08-30 60 79.

 

Vården.se


Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 624 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-05-02 16:22:33 [post_date_gmt] => 2017-05-02 14:22:33 [post_content] => Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i mitt behandlingsrum på Odengatan i Stockholm. När jag tittar ut genom fönstret kan jag se Vasaparken ligga där som en energigivande oas mitt i stadslivet. Här springs det. Året om. Löpargrupper, ensamma löpare eller personliga tränare som tar sina kunder med på löpskolningsdrillar. Det springs och springs. Träningsprogrammen sprutar ut ur olika löparsiter som skall få just dig att klara av ett maraton på en specifik tid. Detta utan att veta varken vad du är för en person eller vad dina styrkor eller svagheter är. Ingen annan träningsform belastar kroppens viktbärande strukturer så hårt som löpning. Pannlampor, fotbäddar, barfotaskor och kompressionsstrumpor. Det springs och springs. Pulsmätare, GPS, intervaller och löpar-appar. Det gör ont. Det springs ändå. iStock_000007739466Small kopia   Tror du att jag tycker löpning är dåligt? Nej! Löpning är fantastiskt! Gjord på rätt sätt och med rätt förberedelse så är löpning är den ultimata träningsformen! Jag hävdar att löpning kan vara stärkande som ingen annan träningsform. Visst belastningen är hög men det är också den höga belastningen som i det längre perspektivet gör din kropp starkare. Hur själva metoden för löpträningen skall ske i form av intensitet, vila och andra metoder lämnar jag därhän i denna text. Jag kommer att fokusera mer på vad du kan göra för att förbereda din kropp för att tåla löpträningen samt att prestera bättre när du väl springer, på lång sikt. Styrketräningens vara eller icke vara för löpare är ett ämne som har diskuterats flitigt fram och tillbaka under många år. För eller emot. De två olika lägren. Antingen eller. De som är emot styrketräningen tycker att för att bli bra på att springa så behöver man, just det, löpträna.  De är rädda att styrketräningen gör att de lägger på sig vikt i form av muskelmassa. Den viktökningen leder till att prestationen i löpspåret minskar eftersom att kommer krävas mer syre för att lyfta kroppen i stegen. De hävdar att löpningen ger den mest specifika träningen och vill du utvecklas så kan du springa på olika underlag eller med olika intensiteter så löser sig det mesta av sig själv. bild   Mitt perspektiv är dock ett annat. Jag vistas nämligen på löpningens bakgård. Vid sidan av planen. Där de hamnar som inte klara av de ambitiösa ”tre-pass-per-vecka-programmen-varav-ett-bör-vara-intervaller”. En vacker dag i maj förra året, jobbade jag som vanligt på min klinik och insåg vid arbetsdagens slut att av de 12 patienter jag träffat den dagen hade 11 av personerna en startplats på Stockholm maraton några veckor senare. Forskning har på senare tid visat att styrketräning kan bidra med alltifrån högre hållfasthet i viktbärande senor, till bättre löpekonomi och därigenom ökad prestationsförmåga för löpare. Så skall du komplettera din löpträning med någon annan träningsform, skippa yogan, core-passet och spinningen, kör i gymet helt enkelt! Jag älskar det, det är min passion. Jag ser det som min livsuppgift att få människor hela och friska igen så att de kan fortsätta träna. Fortsätta springa. De personer som besökte mig den där dagen förra året för sina springsmärtor har numera en sak gemensamt, de tränar styrketräning. Och just det - de springer fortfarande. © Anders Benktander [post_title] => Hemlighet för löpare [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hemlighet-lopare [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-05-09 20:53:02 [post_modified_gmt] => 2017-05-09 18:53:02 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=624 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    iStock_000007739466Small kopia
    Hemlighet för löpare
    - Artiklar
    Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 495 [post_author] => 3 [post_date] => 2017-03-31 14:12:49 [post_date_gmt] => 2017-03-31 12:12:49 [post_content] => https://www.youtube.com/watch?v=NeXoj_vIlGk [post_title] => S.02 Krabbgång [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => krabbgang [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-05-09 20:54:56 [post_modified_gmt] => 2017-05-09 18:54:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=495 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    S.02 Krabbgång
    S.02 Krabbgång
    - Träning
    Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 885 [post_author] => 3 [post_date] => 2016-11-17 22:28:34 [post_date_gmt] => 2016-11-17 21:28:34 [post_content] => En liten text om varför du skall tänka på ljustillverkning nästa gång du planerar din träning. iStock_000051554302_Small Har du stöpt ljus någon gång? Om du gjort det så hände det antagligen någon gång för längesen inför en julhelg eller som en pysselaktivitet under skoltiden. Jag tänkte nämligen försöka mig på att jämföra ljusstöpning med ett adekvat träningsupplägg för en löpare eller egentligen, alla motionsformer. Tänk efter, hur gör du ett ljus? Jo, du har en tygveke fastknuten på en pinne. Du har en hög och helst smal kastrull på spisen fylld med smält stearin. Du doppar ner din veke i stearinet, håller kvar den där under någon sekund, lyfter sedan upp den, hänger den på en ställning och låter den svalna en stund innan du upprepar proceduren. Efter 20, 30 doppningar ner i kastrullen så kan du ha lyckats. För varje gång du doppat veken i det heta stearinet och sedan låtit skapelsen svalnat så har stearinljusets form långsamt växt fram. Tunna lager av stearin skapar till slut ett färdigt stearinljus. Vitt och ståtligt, redo att sprida sitt varma ljus omkring sig. Men. Du är en modern människa. Vem orkar vänta på stearin? Ett sådant totalt hopplöst analogt material. Du kanske tänker att du vill skynda på processen en smula. Du kommer på idén att hålla veken nere i stearinet ordentligt länge så att det fastnar riktigt mycket stearin vid samma doppning. På så sätt slipper du hålla på och doppa så förtvivlat många gånger. Resultatet? Det redan uppbyggda stearinet smälter sannolikt och löser upp sig i kastrullen och när du förväntansfullt lyfter upp ljuset så ser du att det du får upp är en tunn, sorglig veke fastknuten i käppen ovanför. På liknande sätt kan man sköta sin träning också. Tänk att du skall börja löpträna. Istället för att anamma de gamla metoderna som bygger på att långsamt vänja kroppen vid den ganska tunga belastningen som träningsformen innebär så kör du en lite mer uppdaterad metod, en metod värdig 2015. Du går all-in. Alldeles för långt träningspass. Vi snackar mil. Och ja, vi snackar belastningsskador. Så istället för att snabbdoppa veken i stearinet så blev du girig och i din iver tänkte gjuta på lite mer stearin än vad man brukar göra. På samma sätt som veken blev av med sitt stearin blir du nu av med effekten av din tidigare träning när du tvingas till ett träningsuppehåll på grund av att kroppen åkt på en överbelastning. Tillbaka till ruta ett. Hej naprapaten! Candle In the Dark Ett annat tänkbart sätt att faila tillverkningen av ett stearinljus är ju att doppa veken lite för intensivt. För egentligen, vad är det som säger att man måste vänta just 10 sekunder mellan doppningarna? Om man halverar den tiden till så kommer ju hela stöpningen att gå snabbare, mycket smidigare. En genväg. Det mest tänkbara scenariot av denna metod är att du höjer temperaturen och smälter det tidigare fastgjutna stearinet och som tidigare drar återigen upp en tunn och eländig veke. Allt det tidigare stelnade stearinet har nu smält tillbaks ut i kastrullen. Även denna snabbmetod används ibland av löpare då de helt enkelt hoppar över vilan. Personen tänker, det är väl ingen naturlag som säger att man inte kan springa varje dag? Två till tre gånger i veckan låter så himla "Svensson-aktigt". "Det är bare å köra". Och precis som för stearinljuset så är prognosen för ett sådant träningsupplägg given och inte alltför hoppfull. Hej naprapaten, tar ni högkostnadskort? massage_04_16x9 Ofta träffar vi naprapater personer som själva upplever att de framför allt har något som måste ”fixas till” i kroppen. Ibland är de påfyllda med kunskap från både Google och Wikipedia. Och efter att ha lyssnat på deras berättelse så kommer deras frågor, ”Kan det vara en låsning i höften?” ”Behöver jag hålfotsinlägg?” ”Borde jag köpa ett par kompressionstajts?” Andra, i mitt tycke uppenbara frågor glöms bort. ”Har jag vilat för kort tid?” ”Har jag tränat för intensivt?” Sådant hör vi naprapater mindre av. Hur skall du nu göra för att bli en bra löpare? Jo, enkelt, träna som att du skulle stöpa ett ljus! Här kommer tre punkter som sammanfattar ett bra träningsupplägg.
    1. Var långsiktig. Stora mål som ligger alltför nära i tiden leder har en tendens att leda till träningsuppehåll. Antingen på grund av smärtor eller på grund av att motivationen avtar när träningen inte känns lika rolig längre. Så skippa det heroiska träningsprogrammet nu i sommar och satsa på det stora loppet nästa år istället. Då kanske du kan njuta av både träningen och tävlingen.
    2. Var regelbunden. Att bli bättre på någonting innebär att du gör det kontinuerligt. Spring varje vecka, hela året, i vått och torrt, kallt och varmt. Använd ett löpband i värsta fall. Om du vill fokusera på en annan träningsform under en period så fungerar det förstås men lägg in ett pass löpning då och då så att kroppen inte glömmer bort det. Kontinuitet är utvecklingens moder!
    3. Håll koll på intensiteten. Intervallträning är förvisso ett effektivt sätt att öka din kapacitet som löpare men belastar din kropp mycket hårdare än under distansträning. Skippa intervallerna helt i ditt träningsprogram om du inte är en van löpare. Om du ändå funderar på att lägga in intervaller, ägna först en tanke åt de första två orden i punkt 1 en gång till.
    11051926_974861199201909_1032948658301901439_n
    Mo Farah har lärt sig begränsa sin intensiva träning. Det går rätt bra ändå.
    Som en kuriosa kan nämnas att en gemensam nämnare för världens bästa löpare är att de baserar sin träning på övervägande delen, lätt distansträning. Högintensiv träning förekommer, men ofta bara som en liten del av den totala träningstiden.
      Så sammanfattningsvis. Är träningen en viktig del i ditt liv så se till att ha ett långsiktigt träningsupplägg. Stöp ditt ljus och låt veken svalna mellan doppningarna! © Anders Benktander, Citynaprapaterna [post_title] => Låt veken svalna [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lat-veken-svalna [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2016-12-14 20:57:16 [post_modified_gmt] => 2016-12-14 19:57:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=885 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    iStock_000051554302_Small
    Låt veken svalna
    - Artiklar
    En liten text om varför du skall tänka på ljustillverkning nästa gång du planerar din träning. Har du stöpt ljus... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|