Citynaprapaterna har funnits sedan 1985 och vi som jobbar här är huvudsakligen legitimerade naprapater med stor erfarenhet av yrket och som jobbar under hälso-, och sjukvårdslagen. Till våra hemtrevliga lokaler i Vasastan, Stockholm är du varmt välkommen oavsett om du har ett akut nack- eller ryggproblem som kan lösas med enstaka behandling eller om du behöver en längre rehabilitering med långsiktiga planer och egenträning för att bli av med kroniska besvär.

Behandlingsformer för alla

Vi har en bred kompetens och kan också erbjuda ett stort utbud av behandlingsmetoder som till exempel massage, akupunktur, kinesiotejpning och stötvågsbehandling. Vi utgår alltid ifrån vad du som patient har för problem och vilken behandling som är bäst för just dig.

Våra naprapater har olika specialområden så oavsett om du är idrottare, gravid, nybliven mamma, motionär eller senior har vi rätt kompetens för att ta hand om dina problem. Vi tar gärna hjälp av varandra och gör alltid vårt absolut bästa för att du som patient ska bli frisk och nöjd.
De flesta av våra kunder är privatkunder, men en växande grupp hos oss är företagskunder i takt med att allt fler företag tar sina anställdas hälsa på större allvar.

Låt oss hjälpa dig

Gå inte och ha ont i onödan. Har du ont i skuldrorna på grund av överbelastning efter alltför många timmar framför datorn? Känner du dig begränsad av stelhet i din golfsving? Eller behöver du en akuttid för att få bukt med en nackspärr eller ett ryggskott du fick idag? Boka en tid på 08-30 60 79.

 

Tidsbokning
Ring 08-30 60 79 eller boka via vårt bokningssytem.
Senaste nytt
  • WP_Post Object ( [ID] => 709 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-04-14 18:04:32 [post_date_gmt] => 2014-04-14 16:04:32 [post_content] => Citynaprapaterna har tecknat ett avtal med en av landets bästa badmintonklubbar. Detta innebär att vi skall behandla och screena deras elitspelare med specifika analyser och fystester. Syftet är att hitta svaga länkar i spelarnas rörelsemönster. Vi kan med det som bakgrund utforma träningsprogram så att de kan undvika skador på lång sikt. Photo of shuttle badminton net up close and a fast moving shuttlecock above the net in a indoor badminton court   Badminton på elitnivå är en tuff sport där spelarna satsar hårt och utsätter kropparna för enorma belastningar under träningspass och tävlingar. Har man någon gång sett en badmintonmatch med spelare av hög klass så förstår man att de kan behöva träffa en naprapat ibland. Vi ser fram emot samarbetet och tror att vi kommer göra stor skillnad med långsiktiga behandlingsplaner och väl avvägda träningsprogram.   Täby Badmintonförening är en av landets mest framstående klubbar. De har en bra fungerande verksamhet i Täby Racketcenter och har förutom ett stort antal motionärer även sina framgångsrika elitspelare. RIG, riksidrottsgymnasiet bedriver sin badmintonträning här med flera av Ungdomslandslagens spelare. Länk till klubben [post_title] => Citynaprapaterna + Täby Badmintonförening = SANT [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => citynaprapaterna-taby-badmintonforening-sant [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-04-14 18:05:33 [post_modified_gmt] => 2014-04-14 16:05:33 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=709 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Photo of shuttle badminton net up close and a fast moving shuttlecock above the net in a indoor badminton court
    Citynaprapaterna + Täby Badmintonförening = SANT
    - Nyheter
    Citynaprapaterna har tecknat ett avtal med en av landets bästa badmintonklubbar. Detta innebär att vi skall behandla och screena deras... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 624 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-04-01 22:44:33 [post_date_gmt] => 2014-04-01 20:44:33 [post_content] => Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i mitt behandlingsrum på Odengatan i Stockholm. När jag tittar ut genom fönstret kan jag se Vasaparken ligga där som en energigivande oas mitt i stadslivet. Här springs det. Året om. Löpargrupper, ensamma löpare eller personliga tränare som tar sina kunder med på löpskolningsdrillar. Det springs och springs. Träningsprogrammen sprutar ut ur olika löparsiter som skall få just dig att klara av ett maraton på en specifik tid. Detta utan att veta varken vad du är för en person eller vad dina styrkor eller svagheter är. Ingen annan träningsform belastar kroppens viktbärande strukturer så hårt som löpning. Pannlampor, fotbäddar, barfotaskor och kompressionsstrumpor. Det springs och springs. Pulsmätare, GPS, intervaller och löpar-appar. Det gör ont. Det springs ändå. iStock_000007739466Small kopia   Tror du att jag tycker löpning är dåligt? Nej! Löpning är fantastiskt! Gjord på rätt sätt och med rätt förberedelse så är löpning är den ultimata träningsformen! Jag hävdar att löpning kan vara stärkande som ingen annan träningsform. Visst belastningen är hög men det är också den höga belastningen som i det längre perspektivet gör din kropp starkare. Hur själva metoden för löpträningen skall ske i form av intensitet, vila och andra metoder lämnar jag därhän i denna text. Jag kommer att fokusera mer på vad du kan göra för att förbereda din kropp för att tåla löpträningen samt att prestera bättre när du väl springer, på lång sikt. Styrketräningens vara eller icke vara för löpare är ett ämne som har diskuterats flitigt fram och tillbaka under många år. För eller emot. De två olika lägren. Antingen eller. De som är emot styrketräningen tycker att för att bli bra på att springa så behöver man, just det, löpträna.  De är rädda att styrketräningen gör att de lägger på sig vikt i form av muskelmassa. Den viktökningen leder till att prestationen i löpspåret minskar eftersom att kommer krävas mer syre för att lyfta kroppen i stegen. De hävdar att löpningen ger den mest specifika träningen och vill du utvecklas så kan du springa på olika underlag eller med olika intensiteter så löser sig det mesta av sig själv. bild   Mitt perspektiv är dock ett annat. Jag vistas nämligen på löpningens bakgård. Vid sidan av planen. Där de hamnar som inte klara av de ambitiösa ”tre-pass-per-vecka-programmen-varav-ett-bör-vara-intervaller”. En vacker dag i maj förra året, jobbade jag som vanligt på min klinik och insåg vid arbetsdagens slut att av de 12 patienter jag träffat den dagen hade 11 av personerna en startplats på Stockholm maraton några veckor senare. Forskning har på senare tid visat att styrketräning kan bidra med alltifrån högre hållfasthet i viktbärande senor, till bättre löpekonomi och därigenom ökad prestationsförmåga för löpare. Så skall du komplettera din löpträning med någon annan träningsform, skippa yogan, core-passet och spinningen, kör i gymet helt enkelt! Jag älskar det, det är min passion. Jag ser det som min livsuppgift att få människor hela och friska igen så att de kan fortsätta träna. Fortsätta springa. De personer som besökte mig den där dagen förra året för sina springsmärtor har numera en sak gemensamt, de tränar styrketräning. Och just det - de springer fortfarande. © Anders Benktander [post_title] => Hemlighet för löpare [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => hemlighet-lopare [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-04-02 07:56:38 [post_modified_gmt] => 2014-04-02 05:56:38 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/?p=624 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    iStock_000007739466Small kopia
    Hemlighet för löpare
    - Artiklar
    Löpning gör att kroppar går sönder. Hälsenebesvär, löparknä, hälsporre, benhinnebesvär är alla diagnoser som titt som tätt dyker upp i... Läs mer »
  • WP_Post Object ( [ID] => 223 [post_author] => 3 [post_date] => 2014-03-31 14:39:27 [post_date_gmt] => 2014-03-31 12:39:27 [post_content] =>
    Det sägs att golf i huvudsak är en mental sport, men skulle din upplevelse av sporten påverkas om du slog längre orkade hela rundan och slapp få ont efteråt?
    Golf närbild För den enskilde golfaren är det viktigt att vara väl förberedd fysiskt. Att träna upp sin fysik inför golfsäsongen leder inte bara till att du håller dig smärtfri och slipper onödiga överbelastningar. Du märker dessutom att du kan prestera bättre på golfbanan, redan efter en relativt liten träningsinsats! Vi naprapater träffar människor som har fått ont av spela golf. Ofta är det ryggen som gör ont efter golfspel men även golfare med besvär från nacke och armbågar söker hjälp hos oss. Vi har många exempel på riktiga lyckosagor om personer som börjat träna upp sin fysik och sedan på ett väldigt dramatiskt sätt förbättrat sin golf när det kommer till slaglängd, precision och förmågan att orka en hel runda utan att tröttna. Golfklubbor Det finns många sätt att se på kroppen i samband med golf. Här kommer du att få några enkla övningar som passar för att förbättra din fysik samt förebygga besvär som kan uppstå vid golfspel. Naturligtvis så kan träningsprogrammet anpassas efter varje golfare men då krävs först en noggrannare analys av kroppens styrkor och svagheter hos någon av våra naprapater. Träna programmet tre gånger i veckan under minst sex veckor inför säsongen. Har du redan börjat spela så är det ingen fara, den positiva effekten får du ändå. Sedan är du bättre förberedd för golfsäsongen än de flesta av dina medspelare! Målen för träningsprogrammet är att följande:
    • Uppnå tillräcklig vridrörlighet i bröstryggen. Detta för att kunna vrida runt tillräckligt i svingrörelsen. Bra för svingen men verkar också avlastande för den annars utsatta ländryggen.
    • Starkare höftparti. Det motsvarar ju "basen" i golfen likt en stadig grund under ett hus.
    • Kontroll och styrka i bålen framförallt i rotation. Minskar belastningen på ryggen och stärker "motorn" i svingen.
    • Timing och snabbhet i rotation. Detta avgör hur bra kroppen kan utnyttja sina förmågor och sätta samman allt i en golfsving.
    [post_title] => Förberedelse inför golfsäsongen [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => forberedelse-infor-golfsasongen [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-03-31 14:39:56 [post_modified_gmt] => 2014-03-31 12:39:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://citynaprapaterna.se/citynaprapaterna.se/?p=223 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
    Golf närbild
    Förberedelse inför golfsäsongen
    - Artiklar
    Det sägs att golf i huvudsak är en mental sport, men skulle din upplevelse av sporten påverkas om du slog... Läs mer »
Nyhetsbrev
Odengatan 80-82
|
113 22 Stockholm
|
Tel: 08-30 60 79
|
Fax: 08-30 62 79
|